Miedź: krótkoterminowy pesymizm i długoterminowy optymizm

Dorota Sierakowska, analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 08-10-2021, 10:45

Na rynkach finansowych dzisiaj panują dobre nastroje, do których przyczyniło się m.in. oddalenie kwestii potencjalnego shutdownu w USA. Optymizm udziela się także inwestorom na rynku miedzi – cena tego metalu od wczoraj wyraźnie rośnie. Do zwyżek przyczynia się jednak także sytuacja w Ameryce Południowej, gdzie pojawiają się nawracające strajki oraz przestoje w kopalniach miedzi.

W centrum uwagi inwestorów na rynku miedzi pozostają jednak Chiny. Kraj ten generuje połowę globalnego popytu na miedź, zaś wielkość tego popytu stoi pod znakiem zapytania w obliczu groźby bankructwa największego dewelopera w tym kraju, spółki Evergrande. Problemy dewelopera budzą pytania o całą branżę – a budownictwo jest szczególnie istotne w kontekście popytu na miedź. Do tego dochodzi także kryzys energetyczny w Chinach, który także ma istotne znaczenie w kontekście popytu na miedź.

Według danych CRU, budownictwa odpowiada za 22% chińskiego popytu na miedź, zaś sektor energetyczny generuje drugie 22% popytu. Największy udział ma produkcja samochodów, lodówek, elektroniki oraz innych dóbr należących do grupy tzw. consumer durables (42%).

Zamieszanie wokół Evergrande oraz problemy w sektorze energetycznym Chin sprawiają, że w krótkoterminowym ujęciu na rynku miedzi może się jeszcze pojawić presja podaży. Jednak długoterminowe (kilkuletnie) perspektywy są znacznie lepsze – głównie ze względu na rolę miedzi w transformacji energetycznej. Według obecnych szacunków, zużycie miedzi w sektorach związanych z zieloną energią wzrośnie aż pięciokrotnie do 2030 roku.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane