CentroClima to firma działająca od kilkunastu lat w branży wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania. W tym czasie zbudowała silną, międzynarodową pozycję, nawiązując współpracę z czołowymi markami i tworząc bogate portfolio usług oraz produktów. O jej rozwoju, etyce w biznesie, a także certyfikowanych oczyszczaczach Airdog - które wykazały w badaniach 99-procentową skuteczność w redukcji stężenia koronawirusa SARS-CoV2 w powietrzu – rozmawiamy z Dawidem Kozyrą, prezesem zarządu spółki.
Jak przedstawia się historia firmy i droga do obecnej pozycji na rynku?
Wszystko zaczęło się w 2007 roku w Krakowie, kiedy razem ze wspólnikiem założyliśmy firmę zajmującą się montażem klimatyzatorów. Jeszcze w tym samym roku rozpoczęliśmy współpracę z pierwszymi partnerami z Chin, a 3 lata później uruchomiliśmy samodzielną produkcję kanałów i kształtek wentylacyjnych. To był też okres, w którym pozyskaliśmy duże środki z funduszy unijnych i znacznie rozbudowaliśmy nasz park maszynowy, nie tylko zwiększając możliwości produkcyjne, ale również przyspieszając czas realizacji zleceń. Dzięki temu CentroClima zyskała kolejny bodziec do jeszcze szybszego rozwoju i zdobywania partnerów biznesowych – zarówno w Polsce, jak i w innych krajach, z którymi współpracujemy do dziś.

Obecnie, po ponad 13 latach działalności, znajdujemy się w czołówce branży, realizując najbardziej wymagające projekty. Nasza oferta jest kompleksowa – od wstępnych konsultacji i zaprojektowania rozwiązań, po ich montaż i późniejszy serwis. Dzięki temu można śmiało powiedzieć, że CentroClima dba o komfort pracy i wypoczynku ludzi w całej Polsce. Na tempo naszego rozwoju wpływa przede wszystkim rzetelny zespół świetnych specjalistów oraz zaufanie, jakim darzą nas najważniejsi, międzynarodowi producenci.
Pandemia znacząco wpłynęła na każdą dziedzinę naszego życia – również na przedsiębiorczość. Podczas gdy jedne branże zostały poważnie dotknięte jej skutkami, inne dostosowały swoją działalność do nowej rzeczywistości. W której grupie znajduje się CentroClima?
Z kilku powodów, wynikających ze specyficznego podejścia do biznesu i naszej branży, nasza firma znalazła się w grupie, którym pandemia nie tylko nie zaszkodziła, ale nawet pozwoliła w tym trudnym czasie zaoferować specjalne rozwiązania dla odbiorców i tym samym intensywnie realizować przedsięwzięcia. W biznesie zawsze przywiązywałem wagę do dywersyfikacji działań i zabezpieczenia spółki poprzez zapewnienie jej elastyczności. Przykładem są instalacje fotowoltaiczne, które włączyliśmy do naszej oferty w ubiegłym roku. W efekcie CentroClima zakończyła 2020 rok z takim samym wynikiem finansowym jak poprzedni.
Czy zachowania klientów w tym czasie charakteryzowały się czymś szczególnym?
Oczywiście. Ogromna część społeczeństwa została skierowana na inny tryb pracy – home office. Ludzie musieli więc zadbać o komfortową przestrzeń, w której będą mogli skupić się na obowiązkach zawodowych. To wpłynęło na zwiększenie zapotrzebowania na rozwiązania usprawniające pracę z domu, między innymi w zakresie wentylacji, klimatyzacji i uzdatniania powietrza.
Znacząco wzrosło również zainteresowanie dystrybuowanymi przez nas oczyszczaczami marki Airdog, co było dla nas kolejnym bodźcem do rozwoju. Urządzenia sprzedawały się dobrze już przed pandemią, ale prawdziwą ekspansja nastąpiła wówczas, kiedy odbiorcy poszukiwali rozwiązania skutecznie zwalczającego wirusy. Dzięki wykorzystanej w naszych urządzeniach autorskiej technologii TPA® możliwe jest aktywne neutralizowanie patogenów wywołujących choroby, wskutek zmiany struktury białek na ich powierzchniach. Oczyszczacze Airdog posiadają certyfikat potwierdzający 99-procentową skuteczność w redukcji stężenia koronawirusa SARS-CoV2 w powietrzu. Dokument został wydany przez naukowców z Wydziału Medycznego Uniwersytetu Demokryta w Tracji. Sprawdzili oni skuteczność urządzenia, wprowadzając do komory aerozol zawierający 5 milionów cząsteczek SARS-CoV2 na metr sześcienny. Następnie powietrze oczyszczano przez pół minuty w procesie wykorzystującym technologię TPA®, odpowiadającym pracy urządzenia Airdog X5. Kolejny pomiar wykazał, że stężenie koronawirusa zostało zredukowane o 99,02%!
Rozwiązanie wykorzystane w urządzeniach Airdog to duży skok technologiczny w porównaniu do tradycyjnej filtracji HEPA, zakładającej jedynie kumulowanie bakterii i wirusów na powierzchniach filtrów, które należy regularnie wymieniać. TPA® umożliwia mycie kasety filtracyjnej i używanie jej ponownie zaraz po wysuszeniu! Przez to Airdog to nie tylko ekonomiczne, ale również przyjazne środowisku rozwiązanie, zgodne z ideą Zero Waste. Wzrost sprzedaży dotyczył zarówno klientów indywidualnych, jak również przychodni, gabinetów dentystycznych, biur, szkół, przedszkoli i budynków administracji publicznej, które często zamawiały większą liczbę urządzeń. Dlatego jako wyłączny dystrybutor w bardzo krótkim czasie podbiliśmy rynki w całej Europie odnotowując ogromny sukces i znaczny wzrost sprzedaży.
Na jakich rynkach dostępne są urządzenia Airdog?
W tej chwili Airdog to globalna marka. Dzięki naszej intensywnej pracy w roli głównego dystrybutora w Europie, nawiązaliśmy współpracę z partnerami w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Chorwacji, Bułgarii, Słowacji, Czechach i na Węgrzech. Z kolei za sprawą producenta urządzenia są dostępne w USA i na rynkach azjatyckich. Ponadto, nasze starania doprowadziły do pojawienia się urządzeń nawet w Wybrzeżu Kości Słoniowej. Oczywiście na tym nie poprzestajemy i wciąż nawiązujemy kontakty z nowymi dystrybutorami. Marka Airdog prężnie się rozwija, a poza rynkami zbytu poszerza również swój asortyment - między innymi o personalny, przenośny oczyszczacz powietrza.
Airdog nie jest jedyną marką, która za sprawą pańskich działań pojawiła się na polskim rynku. Czy planuje Pan debiut kolejnych firm?
CentroClima potrzebowała tych produktów, aby być bardziej konkurencyjną, a także zwiększyć marże realizowanych zadań. Obok oczyszczaczy Airdog warto wspomnieć między innymi o urządzeniach marki TOSOT. Świetnie wpisały się w nasze obszerne portfolio i wykorzystujemy je do realizacji coraz większych projektów. Oczywiście planujemy pojawianie się kolejnych marek w naszej ofercie. Rozwój i rozszerzanie oferty są na stałe wpisane w działalność CentroClimy.
Co wyróżnia ofertę CentroClimy w branży?
W CentroClimie stawiamy przede wszystkim na dobry klimat współpracy. Dotyczy to zarówno naszych partnerów biznesowych, jak i relacji pomiędzy pracownikami firmy. Nasz zespół to nie tylko świetni specjaliści i prawdziwi eksperci w swoich dziedzinach, ale także fantastyczni ludzie, pozostający ze sobą w dobrych stosunkach na gruncie prywatnym. Pozwala to na znacznie lepszy przepływ informacji, właściwy podział obowiązków i wspólne rozwiązywanie skomplikowanych problemów w koleżeńskim gronie. Wyróżnia nas również nowoczesne podejście do prowadzenia biznesu, dzięki któremu błyskawicznie reagujemy na zapotrzebowanie rynku i poszerzamy naszą działalność, co z kolei przekłada się na większą dywersyfikację. Poprzez to zapewniamy sobie nie tylko elastyczność, ale też bezpieczeństwo w trudniejszych czasach. W odpowiedzi na wysokie oczekiwania naszych klientów, zdecydowanie stawiamy czoła nowym wyzwaniom.
Prowadzi Pan firmę już kilkanaście lat. Co dla Pana oznacza pojęcie „etyki w biznesie”?
Prowadzenie firmy zgodnie z etyką oznacza dla mnie działanie nie tylko zgodne z prawem i ogólnie przyjętymi normami społecznymi, ale także z moim sumieniem. Zdaję sobie sprawę, że sterowanie firmą z tak dużym potencjałem to ogromna odpowiedzialność, dlatego stawiam na uczciwe i oparte na wzajemnym zaufaniu relacje z naszymi partnerami i klientami. W kwestii pracowników oznacza to jedno – traktuję ich tak, jak sam chciałem być traktowany, kiedy zdobywałem jeszcze doświadczenie w pracy na etacie. Szacunek wobec innych ludzi - ich przyzwyczajeń, przekonań i poglądów - to zasada, którą kieruję się na co dzień również w prywatnym życiu. Dlatego dużą uwagę przywiązuję do pracy w atmosferze, w której wszyscy czujemy się dobrze. Etyczne według mnie jest również postępowanie, które ogranicza nasz negatywny wpływ na środowisko naturalne. Z tego powodu w realizacjach CentroClimy promujemy ekologiczne rozwiązania z efektywną optymalizacją zużycia energii. Dotyczy to również naszej siedziby. Niemal połowa zapotrzebowania energetycznego firmy pochodzi z instalacji fotowoltaicznej, którą w styczniu tego roku zainstalowaliśmy na dachu budynku, a nasza flota stale poszerza się o pojazdy wykorzystujące napęd hybrydowy. Nie jesteśmy też obojętni wobec tak prozaicznych rzeczy, jak segregacja odpadów czy ograniczenie zużycia wody. Prowadzenie firmy zgodnie z etyką pozwala mi na spokojny sen i realizowanie moich pasji bez poczucia winy.
Jak firma będzie rozwijać się w najbliższej przyszłości?
Jesteśmy gotowi na to, co przyniesie dynamicznie zmieniający się rynek. Jedną z naszych odpowiedzi na oczekiwania klientów było poszerzenie zakresu naszych usług o kompleksowy montaż i serwis instalacji fotowoltaicznych w oparciu o panele wiodącego producenta – marki HT SOLAR, która stała się naszym partnerem biznesowym. Zadbaliśmy również o to, by klienci mogli przejść wraz z CentroClimą przez każdy etap realizacji inwestycji: od wstępnych konsultacji, wyceny i projektowania, poprzez dostarczenie urządzeń, po montaż i serwisowanie instalacji. Dzięki temu mamy pewność, że na każdym poziomie oferujemy usługi najwyżej jakości.
© ℗