Międzyzdroje skorzystają z programu Jessica

TM
opublikowano: 06-09-2011, 00:00

Samorządowa spółka zbuduje galerię handlową, pożyczając pieniądze taniej niż na komercyjnym rynku.

Samorządowa spółka zbuduje galerię handlową, pożyczając pieniądze taniej niż na komercyjnym rynku.

W podziemiach — centrum ratownictwa wodnego, na parterze i dwóch piętrach — pasaże handlowe i punkty gastronomiczne. Tak ma wyglądać galeria Molo, która powstanie w Międzyzdrojach. Inwestorem jest kontrolowana w 100 proc. przez samorząd spółka Promenada, która postanowiła skorzystać z programu Jessica. Dzięki niemu można uzyskać zwrotne finansowanie na rewitalizację gmin i miast.

— Koszt inwestycji oszacowaliśmy na 19 mln zł brutto. 75 proc. finansowania będzie pochodzić z Jessiki. Pieniądze pożyczymy na 15 lat. Oprocentowanie jest oparte na WIBOR3M, pomniejszony o 2 pkt proc. — tłumaczy Wioletta Wadecka, prezes Promenady.

Projekt otrzymał już wstępną przychylność instytucji finansowych.

— Zdajemy sobie sprawę, że Molo będzie zarabiać przede wszystkich przez cztery letnie miesiące, ale strumień przychodów będzie taki, że wypełnimy zobowiązania — dodaje prezes.

Jej zdaniem, zainteresowanie najemców jest duże, choć raczej lokalnych, z terenu województwa niż znanych marek ogólnopolskich.

— Galeria będzie miała raczej lokalny zasięg, zwłaszcza poza sezonem typowo turystycznym. Z tego powodu ważny jest odpowiedni dobór najemców. W jej ofercie powinny się znaleźć popularne marki, głównie ze średniej półki cenowej — niekoniecznie odzieżowe. Strategicznie ważne jest zapewnienie wysokiej jakości usług typu stomatologia, salon urody itp., bo one przyciągają zagranicznych klientów. Polskie miasta i miasteczka położone blisko granicy z naszymi zachodnimi sąsiadami cieszą się popularnością jako kierunki dla turystyki medycznej — mówi Tatiana Kałużniacka z Colliers International, firmy z branży nieruchomości komercyjnych.

Andrzej Najda, szef doradzającej przy projekcie spółki Hossa Finance, zaznacza, że samorząd Międzyzdrojów (z rocznym budżetem wynoszącym 50-55 mln zł) nie musiał udzielać poręczeń i gwarancji. W zamian zgodził się obciążyć hipoteką nieruchomość poza terenem inwestycji.

— Harmonogram prac przewiduje otwarcie centrum w sezonie letnim 2013 r. — dodaje Andrzej Najda.

Promenada czeka na oferty cenowe od dwóch uczestników postępowania przetargowego — Marbudu ze Stargardu Szczecińskiego oraz wrocławskiego Wrobisu.

— Liczę, że mogą być tańsze od kosztorysu — mówi Wioletta Wadecka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: TM

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy