Mikosz: od 1 września nowy regulamin dla pilotów PLL LOT
PAP
opublikowano: 01-09-2010, 19:56
Zarząd PLL LOT wprowadził w środę w życie
Regulamin Działania Pilotów, zakładający m.in. elastyczność zatrudnienia -
poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Firma chce utrzymać pełne
zatrudnienie i zapobiec zwolnieniom pilotów.
"Głównym założeniem nowego Regulaminu jest program utrzymania pełnego
zatrudnienia, który zapobiega zwolnieniom pilotów, poprzez elastyczność w
zatrudnieniu. Inny ważny element programu to nowe zasady doboru i kwalifikacji
do szkoleń, dające pilotom m.in. możliwość przeszkolenia, aż do ukończenia 60.
roku życia" - powiedział PAP Mikosz. Dodał, że zawarte w Regulaminie propozycje
konsultowane były ze środowiskiem pilotów.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Mikosz: od 1 września nowy regulamin dla pilotów PLL LOT
PAP
opublikowano: 01-09-2010, 19:56
Zarząd PLL LOT wprowadził w środę w życie
Regulamin Działania Pilotów, zakładający m.in. elastyczność zatrudnienia -
poinformował PAP prezes spółki Sebastian Mikosz. Firma chce utrzymać pełne
zatrudnienie i zapobiec zwolnieniom pilotów.
"Głównym założeniem nowego Regulaminu jest program utrzymania pełnego
zatrudnienia, który zapobiega zwolnieniom pilotów, poprzez elastyczność w
zatrudnieniu. Inny ważny element programu to nowe zasady doboru i kwalifikacji
do szkoleń, dające pilotom m.in. możliwość przeszkolenia, aż do ukończenia 60.
roku życia" - powiedział PAP Mikosz. Dodał, że zawarte w Regulaminie propozycje
konsultowane były ze środowiskiem pilotów.
Dokument wprowadza programy utrzymania pełnego zatrudnienia (program zachęt
finansowych, udzielania urlopów bezpłatnych i program zmiany wymiaru
zatrudnienia) - wyjaśniła spółka. Pracodawcy daje to możliwość utrzymania
pilotów bez potrzeby zwalniania ich w przypadku konieczności redukcji załogi
(czasowej lub całkowitej).
"Pod koniec lipca poinformowałem załogę, że w ramach trwających negocjacji
odnośnie sporu zbiorowego, w którym uczestniczą m.in. piloci, prowadzone są
rozmowy na temat wynagrodzeń i premiowania tej grupy zawodowej. Wyjaśniłem
powody, dla których kończę te rozmowy i od 1 września wprowadzam zarządzeniem
Regulamin. Jednocześnie piloci mogli przez sierpień zgłaszać swoje uwagi" -
wyjaśnił Mikosz.
Zaznaczył, że żaden z ponad 400 zatrudnionych w spółce pilotów nie dostał
wypowiedzenia z pracy w czasie trwającego od kilku miesięcy procesu
restrukturyzacji. "To jedyna grupa zawodowa, która ostatnie 18 miesięcy przeszła
suchą nogą" - powiedział Mikosz.
W ramach zwolnień grupowych, które rozpoczęły się w październiku 2009 r., do
końca maja tego roku z firmy odeszło 400 osób. Poza tym spółka wypowiedziała
umowy o pracę niektórym osobom zatrudnionym w zagranicznych oddziałach firmy.
We wtorek rada nadzorcza PLL LOT zgodziła się, aby zarząd spółki podpisał
parafowany 13 sierpnia pakiet porozumień ze Związkiem Zawodowym Pilotów
Komunikacyjnych, dotyczący m.in. czasu pracy oraz wynagrodzeń. Tego dnia
obradowało też walne zebranie związkowców, które miało zająć stanowisko w
sprawie sierpniowych ustaleń.
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
W sierpniu ustalono m.in., że nie będzie w firmie strajku. Przynajmniej przez
rok nie będzie sporu na tle roszczeniowym. Uzgodniono m.in., że pilot, który
zwolni się przed upływem 5 lat pracy, będzie musiał zwrócić koszty szkolenia
poniesione przez spółkę. Szkolenie pilotów przygotowujące do latania nowym typem
samolotu będzie możliwe dopiero po 5 latach pracy w LOT. Dodatkowo LOT
zobowiązał się do wprowadzenia programu pełnego zatrudnienia, na który składają
się m.in. zachęty finansowe oraz urlopy bezpłatne. Jeśli to nie pozwoli osiągnąć
oczekiwanego poziomu zatrudnienia, zwolnienia będą rozpoczynały się w kolejności
odwrotnej do listy starszeństwa, czyli im dłużej ktoś pracuje w spółce, tym jest
mniej zagrożony.
"Zostałem poinformowany, że walne zebranie odrzuciło to parafowane
porozumienie. Zostały wysunięte dwa kolejne żądania, które są dla nas nie do
zaakceptowania" - powiedział PAP Mikosz. Wyjaśnił, że jeden postulat dotyczy
czasu pracy - związkowcy chcą 8-godzinnego dnia pracy; drugi zaś m.in. szkoleń
pilotów w EuroLOT. "EuroLOT jest spółką, której już nie kontrolujemy" -
podkreślił.
Do chwili nadania depeszy PAP nie uzyskała komentarza Związku Zawodowego
Pilotów Komunikacyjnych PLL LOT.
Przewodniczący NSZZ "Solidarność" w PLL LOT Stefan Malczewski powiedział
natomiast PAP, że piloci mają do końca tygodnia zdecydować, czy podpiszą
parafowane w połowie sierpnia porozumienie.
Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia
przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji
spółki. W grudniu ub.r. Skarb Państwa przejął z kolei od LOT-u 62 proc. udziałów
w spółce EuroLOT, obsługującej krajowe i zagraniczne porty regionalne dla LOT-u.