Mikroprzedsiębiorco - zmień faktury na gotówkę

Artykuł sponsorowany
opublikowano: 13-04-2015, 00:00

W biznesie zasada jest prosta: za wykonaną usługę należy się zapłata. Im szybciej należne pieniądze zasilą firmowe konto, tym lepiej. Są jednak branże, w których normą jest zapis na umowach handlowych typu „termin płatności wynosi 90 dni od daty poprawnie wystawionej faktury”. Może on dziwić tych przedsiębiorców, którzy rozliczają się gotówkowo lub nigdy nie musieli czekać na płatność dłużej niż przyjęte za standard 14 dni. Dla wielu (jak na przykład firmy transportowe czy z branży budowlanej) jest on jednak codziennością, która często wpływa na ich „być albo nie być”.

Skazani na czekanie

Terminy płatności odroczone o 60 czy 90 dni dla dużych przedsiębiorców nie stanowią utrudnienia, bowiem w żadnym stopniu nie zagrażają ich płynności finansowej. Jednak to, co dla stabilnej, dużej firmy nie ma znaczenia, u mikroprzedsiębiorcy może spowodować mocne zaburzenie bieżącej płynności. Strategiczny, a często i jedyny klient, zamiast dokonać płatności za usługę w ciągu dwóch tygodni, robi przelew nawet po trzech miesiącach! Pozbawia tym samym firmowe konto bez zasilenia przez cały kwartał…

„Mikroprzedsiębiorcy często sygnalizują złe doświadczenia wynikające z konieczności udzielania swoim klientom odroczonych terminów płatności. Z przeprowadzonych przez nas badań* wynika na przykład, że aż 70% mikro firm z sektora TSL, które wystawiają faktury z 30 dniowym lub dłuższym terminem płatności, znalazło się w sytuacji, w której posiadane środki nie wystarczyły na zapłatę bieżących zobowiązań” – tłumaczy Krzysztof Matela, Prezes Zarządu EGB Finanse sp. z o.o. – „Jednocześnie bardzo często są to osoby, które próbując szukać rozwiązania trudnej sytuacji w ofercie firm faktoringowych odbiły się od ściany, a z banku wyszły z kwitkiem”.

Dlaczego mali przedsiębiorcy godzą się na wystawianie faktur z tak długim terminem płatności? Najczęściej z obawy przed brakiem innych zleceń. Decyzja jest trudna, biorąc pod uwagę konieczność opłacania podatków, składek, wynagrodzeń i innych wydatków związanych z bieżącą działalnością. W najlepszym razie mogą sięgnąć po oszczędności, które pomogą przetrwać słabszy okres. W najgorszym - mogą narazić swoją firmę na zator finansowy, który w konsekwencji uniemożliwi sprawne prowadzenie biznesu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Koło ratunkowe dla małych

Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest trochę jak rzucenie się na głęboką wodę. Przy sprzyjających wiatrach mikro firma może bezpiecznie dryfować po płytkich i bezpiecznych zatokach. Są też chwile, gdy staje przed opcją wypłynięcia na szerokie, wzburzone wody oceanu, nie wiedząc co ją czeka za horyzontem. „Mikroprzedsiębiorcy pomimo, że to dominująca w Polsce grupa, aby móc się rozwijać potrzebują wsparcia ze strony zarówno państwa, jak też firm, które mają już ugruntowaną pozycję na rynku. Nawiązując do morskiej metafory - to małe łódki dryfujące niepewnie po morzu, na które takie duże i stabilne łodzie jak nasza spółka, muszą uważać i - kiedy przychodzi sztorm - powinny rzucić im koło ratunkowe…” – podkreśla Krzysztof Matela.

Takim kołem ratunkowym jest bez wątpienia sprzedaż faktur przed terminem wymagalności. Oferta skierowana jest przede wszystkim do mikroprzedsiębiorców, zmuszonych do udzielania długich kredytów kupieckich. Dla nich wymóg odroczenia płatności o 90 dni może oznaczać nieprzyjemne konsekwencje. Można im zapobiec sięgając po bufor bezpieczeństwa, jaki daje System Transakcyjny EGB Finanse (www.EGBFinanse.pl), który pozwala na otrzymanie gotówki za wykonaną usługę od razu po wystawieniu faktury – a zatem pieniądze fizycznie lądują na koncie na długo przed wyznaczoną datą wymagalności.

Platforma internetowa zapewnia, że transakcja odbywa się błyskawicznie. Zasady wyceny faktur są proste i, co bardzo ważne, brak w nich jakichkolwiek ukrytych opłat dodatkowych. Intuicyjne narzędzie może być prawdziwym ułatwieniem w chwili, kiedy po wykonanej usłudze firma potrzebuje gotówki od razu, ale termin płatności przypada najwcześniej za miesiąc lub później…

Alternatywna dla faktoringu

Sprzedaż faktur przed terminem płatności to atrakcyjna alternatywa dla usług firm faktoringowych. Zapewnia najmniejszym przedsiębiorcom elastyczny dostęp do finansowania, bez względu na to, czy wypracuje w ciągu roku przychody wyższe niż pół miliona lub czy ma więcej niż 2 – 3 stałych kontrahentów.

 

Średnia wartość faktury sprzedanej do EGB Finanse przez mikroprzedsiębiorcę to ok. 2600 zł, natomiast przez małą firmę to ok. 4200 zł.

 

 

Średnio firmy sprzedają faktury w 45 dniu przed datą wymagalności, co oznacza że to tyle dni szybciej dostają na swoje konto pieniądze za zrealizowane usługi i sprzedane produkty. To pozwala na utrzymanie bieżącej płynności, realizację kolejnych zleceń i terminowe wywiązywanie się z własnych zobowiązań. Najczęściej z takiego rozwiązania korzystają mikrofirmy z sektora TSL – aż 80% faktur sprzedanych do EGB Finanse zostało wystawione przez firmy z tej branży.

 

 

* Badanie przeprowadzone w 2014 r. pod patronatem miesięcznika Transport Manager przez EGB Finanse sp. z o.o. metodą CAWI oraz wywiadów bezpośrednich na grupie 150 mikro przedsiębiorców z sektora TSL.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artykuł sponsorowany

Polecane