Miliard złotych na parkingi w PPP

  • Anna Pronińska
opublikowano: 03-02-2012, 00:00

Kraków, Wrocław, Katowice, a teraz Bielsko-Biała. Parkingowy biznes przyciąga inwestorów. Także z GPW.

Samorządowcy z Bielska-Białej (woj. śląskie) mają powody do zadowolenia. Do postępowania w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) na budowę dwóch parkingów podziemnych zgłosiły się trzy firmy. To notowane na giełdzie Pol-Aqua i Mostostal Warszawa, a także portugalska Mota-Engil. Ta ostatnia firma już realizuje we Wrocławiu podziemny parking w PPP (finansowany z pożyczki Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju), a w Katowicach jako jedyna negocjuje budowę dwóch obiektów za 105-135 mln zł.

— Sprawdzimy wnioski pod kątem formalno-prawnym, a następnie ustalimy harmonogram postępowania — tłumaczy Aleksandra Podsiadlik, naczelnik wydziału strategii i rozwoju gospodarczego w bielskim urzędzie. Do zadań inwestora będą należeć: zaprojektowanie, sfinansowanie, budowa parkingów i zarządzanie nimi przez czas określony w umowie. Zarabiać ma na opłatach z podziemnego parkingu. Ale nie tylko.

— Przedsięwzięcie PPP w Bielsku-Białej różni się od budowy w podobnym modelu parkingu we Wrocławiu, który już realizujemy. Tym razem strona prywatna będzie mogła,po uzyskaniu zgody rady miasta, oprócz zarządzania parkingami także administrować miejską strefą płatnego parkowania w centrum miasta. Interesująca wydaje się skala przedsięwzięcia, bo chodzi o budżet sięgający nawet 120 mln zł — mówi Marcin Podlecki, specjalista ds. PPP w Mota-Engil Central Europe. Portugalczycy mają apetyt na kolejne przedsięwzięcia w PPP.

— Obserwujemy wszystkie przedsięwzięcia PPP w Polsce. W szczególności interesują nas parkingi, a także budownictwo społeczne, np. mieszkania komunalne, akademiki czy obiekty użyteczności publicznej — dodaje Marcin Podlecki. Parkingi z Bielska-Białej pod względem wartości są jedną z największych inwestycji w PPP. Nieco mniejsze przedsięwzięcia planują Bydgoszcz (23 mln zł), Wrocław (Hala Ludowa za 60 mln zł), Poznań (w ramach projektu Brama Zachodnia za 70 mln zł) czy Kraków (trzy parkingi za ponad 84 mln zł). Największą parkingową inwestycję zaplanowała stolica. Jeszcze w tym miesiącu Warszawa ma ogłosić przetarg na budowę sześciu wielopoziomowych parkingów podziemnych za 230 mln zł.

— PPP jest brane pod uwagę przy projektach parkingowych o wartości szacowanej na ponad miliard złotych. Nie mam wątpliwości: patrząc na stopień rozwoju infrastruktury w Polsce oraz bogacenie się społeczeństwa zapotrzebowanie na tego typu usługibędzie rosło, szczególnie w dużych miastach — mówi Bartosz Mysiorski z Fundacji Centrum PPP. Ale nie wszystko idzie jak po maśle.

— Kilka projektów parkingowych było już unieważnianych z powodu braku ofert, mimo wcześniejszego zainteresowania przedsięwzięciem prywatnych partnerów, albo braku porozumienia obu stron rozmów. W kolejnych etapach negocjacji ubywa oferentów, przez co rywalizacja staje się słabsza, a miasto ma gorszą pozycję negocjacyjną — dodaje Bartosz Mysiorski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane