Miliardowe inwestycje PKP Intercity

  • Materiał partnera
opublikowano: 23-08-2019, 09:58

PKP Intercity utrzymuje się na ścieżce wzrostowej. Coraz większa liczba pasażerów idzie w parze z konsekwentną realizacją największego programu inwestycyjnego w historii spółki. W tym tygodniu kolejowy przewoźnik podpisał w jego ramach kolejną umowę o wartości ponad miliarda złotych.

Podpisy złożone na umowie pomiędzy PKP Intercity, a Stadler Polska przesądziły o zagospodarowaniu w jednej chwili blisko 15 proc. wartości całej strategii taborowej przewoźnika. Warty 7 mld zł program zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży pociągami PKP Intercity. Warty 1,015 mld zł brutto kontrakt stanowi jeden z jego filarów. Przedmiotem podpisanej w tym tygodniu umowy jest dostawa 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT wraz ze świadczeniem usług utrzymania technicznego przez 15 lat.

WIELKIE INWESTYCJE: Po podpisaniu umowy ze Stadlerem kwota umów zawartych przez PKP Intercity z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wynosi już ponad 4 miliardy złotych brutto.
Zobacz więcej

WIELKIE INWESTYCJE: Po podpisaniu umowy ze Stadlerem kwota umów zawartych przez PKP Intercity z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wynosi już ponad 4 miliardy złotych brutto. [FOT. ARC]

Ujednolicanie parku taborowego i standardu

Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, które dostarczy Stadler Polska, będą dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Będą także wyposażone w system ETCS zapewniający wysokie bezpieczeństwo podróży. 

W nowych składach pasażerowie skorzystają z licznych udogodnień, m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego internetu.

W czasie podróży PKP Intercity będzie mogło zaproponować ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów. W części gastronomicznej zaplanowano m.in. miejsca siedzące, przestrzeń do podwieszenia niewielkiego bagażu pod stolikami i wieszaki na ubrania. Nowe jednostki będą monitorowane, przewidziano w nich także przestrzeń do przewozu rowerów. Ponadto pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i będą wyposażone m.in. w windy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach, a także toalety z przewijakami dla niemowląt.

Pojazdy będą posiadać 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowe pociągi będą zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Poza składami wagonowymi przewoźnik posiada 20 składów typu Pendolino, 20 składów typu Dart oraz 20 typu FLIRT. Ponadto w czerwcu br. spółka podpisała wartą blisko 275 mln zł brutto umowę na modernizację 14 pojazdów ED74 z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz. Po zrealizowaniu umów kolejowy przewoźnik będzie dysponował zatem flotą 86 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne jednostki mają trafić do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi, dwie pierwsze z nich będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).

PKP Intercity planuje skierować pojazdy na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin, co pozwoli na stworzenie jednolitego standardu przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboru na takich ciągach jak Gdynia-Łódź-Kraków-Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn, Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.

Harmonijna współpraca z polskimi producentami

Po podpisaniu umowy ze Stadlerem kwota umów zawartych przez PKP Intercity z polskimi producentami na realizację zadań inwestycyjnych w ramach strategii taborowej wynosi już ponad 4 miliardy złotych brutto.

— Wielką wartością jest rozwijającą się współpraca naszego narodowego przewoźnika z polskimi producentami taboru, stanowiąca impuls dla rozwoju całego polskiego sektora kolejowego. Każda kolejna podpisana przez PKP Intercity umowa przybliża spółkę do zapewnienia kolei bezpiecznej, komfortowej i punktualnej. Stale rosnąca liczba pasażerów to najlepszy dowód, że polska kolej podąża właściwym torem — mówi Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Kluczowym wydarzeniem 2018 roku było rozszerzenie przez PKP Intercity trzech umów na modernizację 163 wagonów z PESA Bydgoszcz. Przewoźnik zamówił dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Po skorzystaniu z prawa opcji łączna wartość planowanych inwestycji wynosi prawie 1,03 mld zł brutto. W maju 2018 roku PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 10 wagonów pasażerskich typów 140A/112A z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” (ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, działających razem jako Grupa PESA. Wartość kontraktu opiewa na kwotę ponad 41 mln zł brutto.

Wagony PKP Intercity unowocześnia także H. Cegielski — Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Podpisany w 2017 roku i rozszerzony w październiku 2018 roku kontrakt wartości 410 mln zł brutto przewiduje modernizację i przegląd 90 wagonów typu 111A. Zmodernizowane wagony przedziałowe drugiej klasy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce. Pod koniec lutego 2018 r. obydwie spółki podpisały umowę na dostawę 55 nowych wagonów. Całkowita wartość zamówienia to 473,5 mln zł brutto. PKP Intercity w maju 2019 r. skorzystało również z prawa opcji na dodatkowe 26 wagonów, co zwiększyło wartość kontraktu do 697 mln zł brutto. Dodatkowo, w lutym 2019 r., PKP Intercity podpisało umowę z poznańskim producentem taboru na modernizację 10 wagonów na wagony restauracyjne. Wartość kontraktu wynosi 61,4 mln zł brutto.

Spółka inwestuje także w lokomotywy. Pod koniec maja 2018 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją na dodatkowe 10 pojazdów. Wartość zamówienia wynosi ponad 367 mln zł brutto. Jeśli PKP Intercity skorzysta z prawa opcji, wartość zamówienia wzrośnie do ponad 551 mln zł brutto. Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 160 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Będą to najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

W najbliższych miesiącach PKP Intercity planuje ogłosić kolejne postępowania przetargowe mające na celu wzmocnienie parku taborowego przewoźnika. W planach są m.in. modernizacja 90 wagonów drugiej klasy typu 111A/141A, odnowa 40 wagonów typu Z1A/Z1B, modernizacja 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h, zakup 10 nowych, lekkich lokomotyw manewrowych oraz zakup 10 (plus 5 w opcji) lokomotyw elektrycznych wielosystemowych.

Pasażerowie doceniają rosnący komfort podróżowania

Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Dodatkowo w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. z nich także z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby.

— Nasze inwestycje przynoszą wymierne korzyści dla pasażerów, którzy już teraz mogą cieszyć się coraz wyższym komfortem podróżowania. Pierwsze efekty inwestycji są już bowiem widoczne. Konsekwentna realizacja strategii taborowej zapewnia także spółce stały rozwój — mówi Marek Chraniuk Prezes Zarządu PKP Intercity.

Widać wyraźnie, że rosnący komfort podróżowania i coraz lepsza jakość usług świadczonych przez przewoźnika są doceniane przez podróżnych. Pod względem liczby przewiezionych pasażerów pierwsze półrocze 2019 roku było dla PKP Intercity najlepsze od 10 lat. Od stycznia do czerwca bieżącego roku pociągami przewoźnika podróżowało 22,8 mln osób, co oznacza 6 proc. wzrost w stosunku do analogicznego okresu 2018 roku.

W całym ubiegłym roku PKP Intercity miało 46,1 mln pasażerów, poprawiając tym samym wynik z 2017 roku o 8 proc. Tegoroczne prognozy spółki przewidują dalszy wzrost liczby przewiezionych osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIAŁ PARTNERA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu