Milionerów w Polsce przybywa

Jacek Iskra
opublikowano: 09-12-2011, 00:00

Majątkiem wartym milion dolarów może się już pochwalić ponad 50 tysięcy naszych rodaków. Banki będą o nich zabiegać

Odsetek zamożnych Polaków stale rośnie. Według firmy doradczej KPMG, liczba osób dysponujących płynnymi aktywami (gotówka, akcje, obligacje, lokaty bankowe) wartymi co najmniej milion dolarów amerykańskich można oszacować na 50-51 tys. Z kolei analitycy szwajcarskiego banku inwestycyjnego Credit Suisse w raporcie „Global Wealth 2011” szacują liczbę polskich dolarowych milionerów na 48 tys.

Według Szwajcarów, w Polsce jest 3,2 tys. osób dysponujących majątkiem przekraczającym 5 mln USD, ale tylko trzy osoby dysponujące miliardem dolarów. Znacznie szersza jest rzesza osób zamożnych. Według wyliczeń KPMG, liczba osób z miesięcznymi dochodami przekraczającymi 7,1 tys. zł brutto powinna w tym roku przekroczyć 650 tys. Będzie ich o 30 tys. więcej niż rok wcześniej.

— Nie tylko rosnące zarobki, ale również dość wysoki wzrost gospodarczy sprawia, że coraz więcej tzw. aspirujących osób przechodzi do grupy zamożnych — wyjaśnia Andrzej Marczak, partner w KPMG.

Luksusowa grupa docelowa

Najbogatsi Polacy to łakomy kąsek zarówno dla firm produkujących i handlujących dobrami luksusowymi, jak i banków i firm zarządzającymi aktywami. Według KPMG, rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce, którego wartość w 2010 r. oszacowano na blisko 3,5 mld zł, znajduje się obecnie na 20. miejscu wśród 26 państw objętych rankingiem firmy Euromonitor International, tworzonym na podstawie badań rynku dóbr luksusowych. Jest to jednocześnie jeden z najszybciej rosnących rynków. W latach 2005–10 polski rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych wzrósł realnie o 50 proc., zajmując tym samym czwarte miejsce pod względem dynamiki.

Jachty, samoloty, sztuka

Na co wydają pieniądze polscy milionerzy? Na luksusowe samochody, jachty, samoloty i biżuterię. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano 118 tys. aut uznawanych za luksusowe. Jednak zaledwie co piąty z nich to pojazd nowy — przeważają samochody kilkuletnie. Najpopularniejszą marką jest Audi (50 tys.), natomiast najczęściej wybieranym modelem pozostaje Mercedes klasy S (ponad 450 rejestracji). Coraz częściej zamiast samochodami najzamożniejsi Polacy poruszają się też prywatnymi samolotami i helikopterami. Na początku roku na osoby fizyczne lub prywatne firmy zarejestrowanych było 850 statków powietrznych, o 57 proc. więcej niż jeszcze 5 lat temu. Kolejnym wyznacznikiem zamożności Polaków jest rosnąca liczba jachtów.

Liczba rejestrowanych rocznie łodzi i jachtów w Polsce, wykorzystywanych w celach sportowych i turystycznych, od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie — ponad 1,5 tys. jednostek. Rośnie natomiast liczba zarejestrowanych największych jachtów o długości ponad 10 metrów. Najszybciej rosnącym segmentem dóbr luksusowych jest natomiast biżuteria i zegarki. KPMG oceniło ten segment rynku na blisko 1,2 mld zł (wzrost w ciągu 5 lat o blisko 70 proc.).

Mało popularny jest jeszcze rynek sztuki i antyków, który pod względem wielkości i stopnia rozwoju znacznie odbiega od krajów Europy Zachodniej. Zdaniem KPMG, składa się na to wiele czynników, m.in. jego krótka, dwudziestoletnia historia, trudności z podażą w segmencie sztuki dawnej, niedostateczny rozwój segmentu sztuki najnowszej, dość małe zainteresowanie Polaków zakupami sztuki i antyków oraz niski stopień umiędzynarodowienia polskiego rynku. To jednak powoli się zmienia. Grudniowe aukcje w Polsce biją rekordy popularności, a wystawiane dzieła sprzedają się świetnie. Pisaliśmy o tym wielokrotnie. Dziś o sztuce piszemy na stronie 24.

Pierwszy milion się zarabia

A co myślą o sobie polscy milionerzy? O odpowiedź na to pytanie pokusił się obsługujący najzamożniejszych klientów dział private bankingu ING Banku Śląskiego. Na jego zlecenie instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC przeprowadziłankietę wśród osób pracujących na wysokich stanowiskach menedżerskich, o dochodach i oszczędnościach kwalifikujących je do statusu klienta private banking. Zdecydowana większość badanych nie uważa się za osoby bogate, natomiast pieniądze są według nich miarą ich skuteczności. 37 proc. badanych polskich milionerów deklaruje, że pozycję finansową zawdzięcza w pierwszej kolejności własnym umiejętnościom, a 30 proc. ciężkiej pracy. Według 59 proc. polskich milionerów w Polsce dominuje stereotyp, że pierwszy milion trzeba ukraść i nie sposób uczciwie dojść do dużych pieniędzy. Opinie jednak powoli się zmieniają. Mimo wszystko większość polskich milionerów widzi możliwości osiągnięcia sukcesu finansowego w Polsce, jako wyższą niż gdzie indziej na świecie.

KOMENTARZ

Bogatych będzie jeszcze więcej

Według naszych szacunków, w 2011 r. liczba osób bogatych i zamożnych przekroczyła 650 tys. Uznaliśmy, że aby zakwalifikować się do tego grona, należy zarabiać minimum 7,1 tys. zł miesięcznie. Wyróżniamy także grupę osób aspirujących, których miesięczny dochód zawiera się w przedziale od 3,7 tys. do 7,1 tys. Szacunkowo liczba takich osób utrzymuje się blisko 2 milionów. W najbliższych latach możemy się spodziewać dalszego wzrostu liczby zamożnych Polaków, szczególnie ze względu na awans części osób z grupy aspirujących do bogatych i zamożnych.

Średnie wynagrodzenia w przedsiębiorstwach nadal rosną. Nieprzerwanie notujemy wzrost gospodarczy — te czynniki będą sprzyjały wzrostowi liczby najbogatszych Polaków. Prawie 1/3 osób bogatych i zamożnych mieszka w województwie mazowieckim. Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: śląskie (64 tys.), wielkopolskie (50,5 tys.) oraz małopolskie (47 tys.) Popyt na dobra luksusowe w Polsce jest generowany w największym stopniu właśnie przez osoby bogate i zamożne. Według naszych badań, osoby o ponadprzeciętnych dochodach w Polsce jako motywy zakupu dóbr luksusowych podają przede wszystkim ich bardzo dobrą jakość, prestiż oraz wysoką cenę.

Andrzej Marczak

partner w KPMG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Iskra

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy