Miliony na nowatorskie wzornictwo

Dorota Zawiślińska
19-07-2017, 22:00

Fundusze UE Jeśli innowatorzy nie będą przestrzegać zasad konkursu, mogą zapomnieć o wsparciu z drugiego etapu. A gra toczy się o dużą stawkę

Niedawno Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła nabór z grantami dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw ze wschodu. Do zgarnięcia jest w sumie 5 mln zł. W ramach działania 1.4 programu Polska Wschodnia („Wzór na konkurencję”) przedstawiciele biznesu z województw lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego mogą zdobyć maksymalnie 100 tys. zł na przeprowadzenie z pomocą ekspertów audytu wzorniczego i opracowanie strategii wzorniczej.

Zobacz więcej

NA WSZYSTKIE WYDATKI: Zdaniem Beaty Cichockiej-Tylman, dyrektora ds. innowacji i B+R w PwC, dotacja w wysokości 100 tys. zł powinna wystarczyć na sfinansowanie wszystkich niezbędnych usług doradczych. Podkreśla, że jest ona jednak pomocą de minimis, dlatego przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy nie wyczerpał limitów w tym obszarze. Fot. Marek Wiśniewski

— Warto podkreślić, że ten typ kosztów jest bardzo rzadko dotowany w innych programach operacyjnych. Wsparcie w wysokości 100 tys. zł powinno wystarczyć na sfinansowanie wszystkich niezbędnych usług doradczych. Jest ono jednak pomocą de minimis, dlatego przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy nie wyczerpał limitów w tym obszarze — zwraca uwagę Beata Cichocka-Tylman, dyrektor ds. innowacji i B+R w PwC.

Co ważne, nowe start-upy, które chcą przystąpić do konkursu, powinny pamiętać o wymaganiach stawianych przez PARP. Muszą mieć zamknięty przynajmniej jeden rok obrotowy oraz zatrudniać minimum pięciu pracowników, a ich przychody ze sprzedaży powinny wynosić co najmniej 600 tys. zł w jednym z trzech lat obrotowych poprzedzających przyznanie grantu. To oznacza, że w praktyce nabór jest skierowany do przedsiębiorstw, które już coś osiągnęły na rynku.

Dwie fazy

Działanie 1.4 składa się z dwóch etapów, ale ogłoszony przez rządową agencję nabór dotyczy tylko pierwszego. Na czym polegają te fazy? W pierwszym stadium przedsiębiorca ma szansę na otrzymanie dofinansowania na przeprowadzenie audytu wzorniczego oraz opracowanie strategii wzorniczej, a w drugim na wsparcie realizacji działań związanych z inwestycją.

— Zanim firma zacznie ubiegać się o grant w ramach pierwszego etapu, musi dopełnić wiele formalności. Strategię wzorniczą powinien przygotować podmiot wybrany zgodnie z procedurą konkurencyjności jeszcze przed złożeniem wniosku o dotację.

Również w tym okresie przedsiębiorca musi podpisać umowę warunkową z wykonawcą — tłumaczy Bogusława Mazurek, ekspert ds. dotacji unijnych w Crido Taxand. Beata Cichocka-Tylman zwraca uwagę, że ten wymóg jest typowy dla niektórych konkursów z dotacjami w ramach programu Polska Wschodnia, ale raczej nie spotyka się go w innych programach.

— Jest on jednak istotny, ponieważ w ramach oceny merytorycznej eksperci biorą pod uwagę poprawność przeprowadzenia procedury oraz potencjał podmiotu do wykonania audytu wzorniczego i przygotowania strategii wzorniczej — dodaje Bogusława Mazurek.

Zwraca ponadto uwagę, że menedżerowie powinni zaprezentować we wniosku swojego wykonawcę pod kątem doświadczenia w opracowywaniu wspomnianych strategii dla innych firm z branży, a także wykazać potrzebę rozwoju czy urozmaicenia swojej działalności w kontekście wprowadzania na rynek nowych produktów i usług.

— Bardzo ważne jest to, aby ze strony wnioskodawcy w cały proces włączyły się osoby decyzyjne oraz związane z technologią. To daje szansę na przygotowanie strategii odpowiadającej bezpośrednio na potrzeby firmy — podpowiada ekspert Crido Taxand.

Długi termin

Rządowa agencja będzie przyjmować wnioski od 13 września do 15 listopada.

— To sporo czasu na wyłonienie doradcy. Ważne, żeby wybrać dobrze, bo eksperci ocenią kwalifikacje wykonawcy. Jeśli nie będą wystarczające, przedsiębiorstwo nie dostanie dotacji. Ubiega się więc o nią w swoistym tandemie — zaznacza Beata Cichocka-Tylman. Przedsiębiorca nie może rozpocząć projektu wcześniej niż dzień po złożeniu wniosku. Do tego czasu ma prawo mieć podpisaną wyłącznie umowę warunkową.

— Pozytywne zakończenie konkursu w ramach pierwszego etapu otwiera firmie możliwość złożenia wniosku o grant w drugim etapie. Może wówczas zdobyć do 3 mln zł na wdrożenie działań zaplanowanych w strategii wzorniczej, w tym zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych. Konkurs jest więc grą o dużą stawkę — konkluduje dyrektor PwC.

Definicje audytu i strategii

Audyt wzorniczy to analiza działalności przedsiębiorcy pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych. Jej wynikiem jest strategia wzornicza. Obejmuje on m.in.: analizę wzorniczą beneficjenta w obszarze oferty produktowej, modelu biznesowego, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji oraz strategii marketingowej. Strategia wzornicza to raport z przeprowadzonego audytu wzorniczego, który zawiera m.in.: — charakterystykę przedsiębiorcy, — opis otoczenia wnioskodawcy w obszarze designu zawierający m.in. charakterystykę klientów oraz głównych konkurentów, — opis trendów rynkowych, — ocenę poziomu wykorzystania wzornictwa w przedsiębiorstwie oraz jego potencjału, — zdefiniowanie problemów wzorniczych w przedsiębiorstwie i możliwości ich rozwiązania.

Źródło: PARP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Miliony na nowatorskie wzornictwo