Wlk. Brytania szykuje się do stosowania ograniczników prędkości

opublikowano: 27-03-2019, 10:11

Po tym jak Unia Europejska uzgodniła tymczasowo stosowne przepisy, technologia ograniczania prędkości prawdopodobnie stanie się obowiązkowa dla wszystkich pojazdów sprzedawanych w Europie od 2022 r. Pomimo dążeń związanych z opuszczeniem unijnych struktur, Departament Transportu Wielkiej Brytanii stwierdził, że system będzie miał zastosowanie również w pojazdach sprzedawanych na Wyspach.

Opinie w tej sprawie są jednak podzielone. Zwolennicy takiego rozwiązania wskazują, że uratuje ono tysiące istnień ludzkich ginących rokrocznie na drogach. Przeciwnicy argumentują z kolei, że technologia tylko dodatkowo rozleniwi kierowców, czyniąc ich bardziej lekkomyślnymi. Istnieje przy tym obawa, czy obecne rozwiązania są wystarczająco zaawansowane, aby system mógł skutecznie działać.

W systemie ISA samochody otrzymują informacje za pośrednictwem GPS i mapy cyfrowej, informujące o tym, jakie jest ograniczenie prędkości. Może on współpracować z kamerą wideo rozpoznającą znaki drogowe. Według zamysłu projektantów, system będzie można tymczasowo wyręczyć. Przykładowo, jeśli samochód wyprzedzać będzie pojazd ciężarowy na autostradzie i wjedzie w obszar ograniczonej prędkości, kierowca będzie mógł  mocno naciskając pedał przyspieszenia zakończyć manewr.

Samochód nie wyhamuje automatycznie, gdy ograniczenie prędkości zostanie zmniejszone, ale zamiast tego zapewni kierowcy wizualne ostrzeżenie. 

System jest już dostępny. Modele z częścią technologii ISA oferują m.in. Ford, Mercedes-Benz, Peugeot-Citroen, Renault i Volvo.

Działania w tej kwestii zostały pozytywnie przyjęte przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu, niezależny organ doradzający Brukseli w kwestiach bezpieczeństwa transportu.

Może jednak upłynąć kilka miesięcy, zanim Parlament Europejski i Rada formalnie zatwierdzą te środki.

Według unijnych szacunków, stosowanie technologii ISA może pomóc w uniknięciu 140 tys. poważnych obrażeń na drogach do 2038 r.  

Z kolei dane statystyczne z Wielkiej Brytanii pokazują, że każdego roku na tamtejszych drogach ginie ponad 1700 osób, przy czym - według danych Brake -  prędkość jest czynnikiem przyczyniającym się do około jednej czwartej wszystkich śmiertelnych wypadków.

fa44e31e-90f7-11e9-bc42-526af7764f64
Poza scenariuszem
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE
Poza scenariuszem
autor: Marek Wierciszewski
Wysyłany co dwa tygodnie
Marek Wierciszewski
Newsletter poświęcony globalnym rynkom finansowym. Strategie inwestycyjne, alternatywne scenariusze, makrospojrzenie.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk. BBC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu