Mimo udanego początku, europejskie giełdy zdominowała podaż

opublikowano: 25-01-2007, 18:03

Udany początek czwartkowych notowań na największych zachodnioeuropejskich giełdach dawał nadzieję, na zyski dla inwestorów obstawiających długie pozycje.

Udany początek czwartkowych notowań na największych zachodnioeuropejskich giełdach dawał nadzieję, na zyski dla inwestorów obstawiających długie pozycje.

 W trakcie dnia niektóre indeksy (np. Eurofirst 300) ponownie wspięły się na 6-letnie maksima. Zapału do zakupów nie wystarczyło jednak na długo, i popołudniowa część sesji stała już pod znakiem przewagi strony podażowej. Słaby początek handlu za oceanem wzmocnił negatywną tendencję.

Poranne wzrosty były efektem nadziei związanych z publikacją raportów kwartalnych kilku istotnych dla rynku spółek. Wśród nich byli tacy potentaci rynku jak niemiecki Siemens, fińska Nokia czy szwedzki detalista odzieżowy Hennel&Mauritz.

Siemens, największa na Starym Kontynencie spółka inżynieryjna, co prawda odnotował spadek zysku netto z 939 mln EUR do 788 mln EUR, jednak zysk po wyłączeniu opłat związanych z karami antytrustowymi nałożonymi przez unijne władze pobił prognozy analityków. Przychody giganta wzrosły z kolei o ponad 6 proc. do 19,1 mld EUR. O ponad 6 proc. na wartości zyskiwały również papiery spółki.

W przypadku Nokii, największego na świecie producenta telefonów komórkowych pobite zostały zarówno oczekiwania odnośnie sprzedaży, jak i wyniku netto. Przychody sięgnęły poziomu 11,7 mld EUR (+13 proc.), zaś zysk netto zamknął się kwotą 1,27 mld EUR (+19 proc.).

Na parkiecie brylowały również papiery H&M. Wicelider sektora odzieżowego odnotował 18-proc. wzrost wyniku netto (542 mln USD) przekraczając prognozy. Spółce pomogło osłabienie dolara, które zredukowało koszty części garderoby importowanych z Azji.

Nastroje psuły natomiast doniesienia z rynku motoryzacyjnego. Amerykański Ford poinformował o wyższej niż oczekiwano stracie za czwarty kwartał i „najgorszym” swoim roku. Spowodowało to znaczące zmniejszenie zwyżek notowań europejskich producentów aut (np. DaimlerChrysler czy Peugeot).

WST

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane