Czytasz dzięki

MIR: firmy powalczą o 110 mln zł z programu "Polska Wschodnia"

PAP
opublikowano: 30-07-2015, 11:36

W najbliższych miesiącach Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przewidziało trzy konkursy z programu "Polska Wschodnia" na lata 2014-2020, którego celem jest wspieranie przedsiębiorczości w pięciu województwach. Firmy powalczą w sumie o 110 mln zł.

Program jest przeznaczony dla województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego.

Wiceszefowa MIR Iwona Wendel poinformowała PAP, że we wrześniu ruszy konkurs "Platformy startowe dla nowych pomysłów", organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Wnioski będzie można składać już w październiku. Do wzięcia jest 25 mln zł.

"Konkurs jest skierowany do ośrodków innowacji z Polski Wschodniej. Będą one musiały przygotować kompleksowy program wsparcia, którego celem będzie przekształcenie pomysłów biznesowych w produkty. Wybrane ośrodki będą pełnić funkcję tzw. animatorów platform startowych" - wyjaśniła wiceminister.

"Oferta platformy startowej będzie skierowana do osób do 35. roku życia, w szczególności absolwentów szkół wyższych oraz studentów ostatnich lat studiów, chcących uruchomić i rozwijać własne firmy w Polsce Wschodniej w oparciu o zgłoszony do platformy startowej pomysł bądź koncepcję" - zaznaczyła Wendel. Dodała, że animatorzy będą im przedstawiać najlepszą metodologię wdrażania pomysłu biznesowego na rynek. "Młodzi ludzie mogą liczyć na pomoc na etapie badania pomysłu, czy ma szanse zaistnieć na rynku, a także na wsparcie biznesowe, prawne i organizacyjne" - podkreśliła.

Wiceminister poinformowała, że maksymalne wsparcie dla start-upu może wynieść 800 tys. zł w formie usług związanych z opracowaniem nowego lub znacząco ulepszonego produktu. "Jeżeli takie przedsięwzięcie przejdzie wszystkie etapy, to młody przedsiębiorca będzie mógł się starać w kolejnym konkursie o dodatkowe finansowanie na wdrożenie pomysłu w warunkach biznesowych. Taka dodatkowa pomoc sięgnie również 800 tys. zł" - zaznaczyła.

Wiceszefowa MIR powiedziała, że będą preferowane pomysły, które są związane z innowacjami. "Jeżeli któryś z tych projektów oprócz innowacyjnego charakteru będzie się opłacał biznesowo, to może liczyć na wsparcie" - zapewniła.

Już w najbliższy piątek PARP ogłosi konkurs "Wdrażanie innowacji przez małe i średnie przedsiębiorstwa". Rozpoczęcie naboru wniosków planowane jest na koniec sierpnia, a do wzięcia będzie 80 mln zł. Każdy projekt może liczyć na wsparcie w wysokości do 7 mln zł.

"Dofinansowanie uzyskają projekty polegające na opracowaniu innowacyjnych produktów poprzez wdrożenie wyników prac badawczo-rozwojowych. Wsparcie przeznaczone jest na poszczególne etapy procesu inwestycyjnego, który doprowadzi do powstania innowacji. Z dotacji będzie można pokryć m.in. koszty opracowania analizy rynku i możliwości ulokowania na nim produktu, przygotowanie dokumentacji wdrożeniowej, uzyskanie patentu czy też zdobycie certyfikatów" - wyjaśniła wiceszefowa MIR.

"Za unijne pieniądze firmy będą mogły także kupić wartości niematerialne i prawne w formie patentów, know-how, licencji oraz innych praw własności intelektualnej, które są niezbędne do wdrożenia własnych lub nabytych prac badawczo-rozwojowych. Fundusze UE będzie można przeznaczyć też na zakup, montaż i uruchomienie maszyn, urządzeń, linii produkcyjnej lub technologicznej" - zaznaczyła.

Wiceszefowa MIR zastrzegła, że podczas oceny wniosków będzie brana pod uwagę przede wszystkim innowacyjność produktu oraz jego potencjał rynkowy. "Priorytetowo będą traktowane projekty wpisujące się w zakres regionalnych inteligentnych specjalizacji, wspólnych, dla co najmniej dwóch województw z Polski Wschodniej, a także przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy" - podkreśliła.

Jak poinformowała, o dotację będą mogły powalczyć mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa należące do "ponadregionalnych powiązań kooperacyjnych". Wyjaśniła, że musi ono obejmować swym zasięgiem minimum dwa województwa, w tym co najmniej jedno z Polski Wschodniej, czyli lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie lub warmińsko-mazurskie.

Na sierpień zaplanowano natomiast ogłoszenie konkursu "Wzór na konkurencję", również organizowanego przez PARP. Wnioski będzie można składać w październiku. Jego budżet to 5 mln zł.

"O dofinansowanie będą mogły ubiegać się mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzące działalność gospodarczą w Polsce Wschodniej. Przewidziano dwa etapy wsparcia: na przeprowadzenie audytu wzorniczego i opracowanie rekomendacji, co do dalszych działań związanych ze stosowaniem wzornictwa w firmie oraz na wdrożenie w przedsiębiorstwie działań rekomendowanych na podstawie audytu" - zaznaczyła Wendel. Konkurs będzie dotyczył pierwszego etapu.

"Audyt obejmować może m.in.: analizę wzorniczą przedsiębiorcy oraz jego otoczenia w zakresie oferty produktowej, technologii, struktury organizacyjnej, procesów komunikacji, strategii marketingowej, charakterystyki klientów i konkurencji oraz trendów rynkowych" - podkreśliła wiceminister. Jak dodała, może też dotyczyć "analizy oferty pod kątem wykorzystania wzornictwa i potencjału rynkowego przedsiębiorcy".

Maksymalne wsparcie dla przedsiębiorcy wyniesie 100 tys. zł. "Będzie musiał on przedstawić wykonawcę audytu, którego kompetencje i doświadczenie zostaną sprawdzone w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie" - zaznaczyła.

Wiceszefowa MIR zwróciła uwagę, że "coraz więcej firm traktuje wzornictwo przemysłowe jako ważny element tworzenia nowych produktów czy usług". Wsparcie na wzornictwo dostępne będzie też w programach regionalnych. Część województw wskazało przemysł kreatywny, a więc i wzornictwo, jako swoją inteligentną specjalizację - podsumowała.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane