Mistrzowskie albo dopiero obiecujące

Dorota Czerwińska
opublikowano: 25-06-2010, 00:00

Trzy programy MBA awansowały do klasy mistrzowskiej: jeden z Poznania i dwa z Warszawy.

Trzecia edycja ratingu studiów Master of Business Administration

Trzy programy MBA awansowały do klasy mistrzowskiej: jeden z Poznania i dwa z Warszawy.

Ogłoszono wyniki trzeciej edycji ratingu studiów MBA w Polsce, tworzonego przez Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej Forum (SEM). Rating dzieli programy MBA na kategorie: mistrzowską, profesjonalną plus, profesjonalną, aspirującą i obiecującą (te ostatnie nie mają jeszcze absolwentów lub mają tylko jeden rocznik). Zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia to lepsze rozwiązanie niż ranking. Dlaczego? Bo w rankingach MBA o zwycięstwie często decydują minimalne różnice, które dla oceny jakości programu nie mają wielkiego znaczenia. A rating grupuje programy w kategorie, co wydaje się najsprawiedliwsze. No i łatwiej akceptuje go środowisko uniwersyteckie.

Zgłoszenia

Udział w ratingu jest dobrowolny, a kryteria i procedury oceny jakości opracowała organizacja środowiskowa, a nie organ administracji państwowej. W ankiecie, którą wypełniają uczelnie, są pytania dotyczące m.in. akredytacji programu i szkoły, osiągnięć w rankingach, rangi dyplomu i partnera zagranicznego, umiędzynarodowienia programu, zasad rekrutacji, karier absolwentów. Uzupełnieniem danych z dyrektorskich ankiet są opinie absolwentów i pracodawców.

W tegorocznej edycji ratingu wzięło udział 38 programów MBA, czyli zdecydowana większość w Polsce.

— Celem naszej inicjatywy jest przekazanie rynkowi, pracodawcom i potencjalnym słuchaczom jasnego sygnału o statusie programów uczestniczących w ratingu. Pomysł spotkał się z pozytywną reakcją firm, uczelni, szkół biznesu i potencjalnych słuchaczy — mówi prof. Piotr Jędrzejowicz, przewodniczący zespołu ekspertów SEM.

Do klasy mistrzowskiej awansowały w tym roku programy Wielkopolskiej Szkoły Biznesu przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego.

Weryfikacja

Profesor uważa, że do sukcesu ratingu przyczyniły się: rosnąca jakość programów MBA, poziomu kształcenia menedżerskiego i konkurencja. Powstają nowe programy, niektóre się łączą, inne znikają. Są też takie, które z powodu zmiany uczelni partnerskiej zaprzestały rekrutacji na jakiś czas.

— Programy się rozwijają i podnoszą poziom. Odpowiedzią było utworzenie w ratingu nowej klasy programów profesjonalnych plus, które łącznie z programami mistrzowskimi tworzą elitę na rynku programów MBA. Ich liczba wyraźnie wzrosła — mówi prof. Jędrzejowicz.

Są programy MBA z czesnym rzędu 6-8 tys. zł, ale i takie, na których trzeba zapłacić ponad 100 tys. zł.

— Wysokość czesnego nie przekłada się bezpośrednio na jakość programu, ale w warunkach konkurencji jest ważnym sygnałem dla potencjalnych słuchaczy — ocenia profesor.

— Firmy ograniczają koszty, a więc także współfinansowanie studiów, a do szkół biznesu zgłasza się znacznie więcej osób, które same finansują studia, są więc szczególnie zmotywowane do nauki i bardzo wymagające. To z kolei motywuje nas do doskonalenia programów i dbania o ich jakość. Paradoksalnie, perturbacje gospodarcze powinny zatem wpłynąć pozytywnie na kondycję rynku studiów MBA i na poziom kształcenia w szkołach biznesu — szczególnie tych, które aspirują do miejsca w klasie mistrzowskiej — mówi dr Adam Ubertowski, dyrektor programu MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Co ocenia rating

Dojrzałość instytucjonalną programu (posiadane przez program i szkołę akredytacje, osiągnięcia w rankingach, ranga dyplomu, ciągłość programu, ranga partnera zagranicznego, instytucje współpracujące przy organizacji i prowadzeniu programu).

Umiędzynarodowienie programu (struktura słuchaczy, partnerzy programu, nadzór jakościowy, struktura wykładowców, język wykładowy, sposób konstruowania programów, posiadane certyfikaty, rodzaj wydawanego dyplomu).

Wymagania i procedury rekrutacyjne (rozmowa kwalifikacyjna, staż pracy kandydata, testy, egzaminy).

Efekty rekrutacji (struktura słuchaczy, selektywność, średni staż zawodowy słuchaczy, udział pracodawców i środków pomocowych w finansowaniu programu).

Program kształcenia (język programu, warunki zaliczenia, praca dyplomowa, egzamin końcowy, profil i struktura programu, wymiar godzinowy treści kształcenia).

Sposób realizacji programu kształcenia (metody prowadzenia zajęć, warunki ułatwiające studiowanie, wykładowcy, kontrola jakości i rozwój programu, procedury oceny szkoły i programu, relacje programu i instytucji prowadzącej, doświadczenie dydaktyczne i menedżerskie dyrektora).

Awans zawodowy absolwentów (stanowiska zajmowane przez absolwentów, porównanie statusu zawodowego w momencie rozpoczęcia studiów i po ich zakończeniu).

Budowanie wspólnoty absolwentów (kontakt absolwentów z uczelnią, stowarzyszenie absolwentów, ogólnopolskie stowarzyszenia absolwentów MBA, sieć kontaktów absolwentów).

Rating MBA 2010*

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Wielkopolska Szkoła Biznesu przy Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu

Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej

Centrum Kształcenia Menedżerów UW

Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej

Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Uniwersytet Warszawski

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie

Zachodniopomorska Szkoła Biznesu

Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

Europa Universitat Viadrina

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Centrum Francusko-Polskich Studiów w zakresie Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Uniwersytet Gdański

Wyższa Szkoła Biznesu — National Louis University

Wydział Ekonomiczno-Rolniczy Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wydział Zarządzania, Informatyki i Finansów

Uniwersytet Łódzki

Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk

Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych im. Fryderyka Skarbka

Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych im. Fryderyka Skarbka

Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Nauk Społecznych w Otwocku

Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku

Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie,

Politechnika Krakowska

Politechnika Wrocławska

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie

Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi

Politechnika Gdańska

Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

*Uwaga! Programy w klasach w kolejności alfabetycznej

Źródło: Stowarzyszenie Edukacji Menedżerskiej Forum

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu