Mlekovita chce ubiec Staraka

Wiktor Szczepaniak
23-07-2004, 00:00

Mleczarski gigant chce wziąć udział w prywatyzacji ZPT w Warszawie. Czy pokrzyżuje plany Jerzego Staraka?

Prywatyzacja warszawskiego producenta margaryn i olejów spożywczych może ruszyć z miejsca. Po zakończonych fiaskiem negocjacjach związków zawodowych ZPT z należącą do Jerzego Staraka firmą Olvit Pro do gry o ważną dla sektora tłuszczowego spółkę zamierza się włączyć mleczarski holding spółdzielczy Mlekovita, jeden z dwóch największych graczy na krajowym rynku. Tym samym rzuci rękawicę jednemu z najbogatszych polskich biznesmenów.

Poseł kibic

Ważną rolę w realizacji tych planów ma odegrać spółka pracownicza MarVita, która była jednym z trzech podmiotów, biorących udział w przetargu na ZPT, a która nie została zakwalifikowana do dalszych etapów prywatyzacji.

— Dariusz Sapiński, prezes Mlekovity, skierował pismo do firmy BAA, doradcy prywatyzacyjnego, w którym informuje o zainteresowaniu zakupem akcji ZPT — mówi Wiesław Chołuj, prezes spółki pracowniczej MarVita.

Dodaje, że spółka założona przez pracowników ZPT nadal jest na krótkiej liście potencjalnych nabywców zakładu, z czego może skorzystać Mlekovita, by włączyć się do gry. Spółdzielnia z Wysokiego Mazowieckiego może wykupić MarVitę lub utworzyć wraz z nią konsorcjum i w ten sposób uczestniczyć w przetargu.

Dużo zależy jednak od ministra skarbu, który w obecnej sytuacji może m.in. przyznać Olvitowi Pro kolejny okres wyłączności negocjacyjnej lub unieważnić przetarg. Mało prawdopodobny jest wariant sprzedaży zakładu w obecnej, patowej sytuacji — bez wynegocjowanego pakietu socjalnego.

— Myślę, że minister nie zdecyduje się na taki krok, bo jest to ryzykowne politycznie. Plan Mlekovity jest sensowny i będę jej kibicował — mówi Edmund Borawski, szef Mlekpolu i poseł PSL.

Tłusty kąsek

Warto dodać, że warszawskie ZPT dobrze radzą sobie na rynku. Mają 18-proc. udział w rynku margaryn detalicznych, co daje im drugie miejsce w kraju. Poza tym są trzecim graczem na rynku olejów spożywczych z prawie 10-proc. udziałem. W ubiegłym roku firma wypracowała ponad 4 mln zł zysku przy obrotach przekraczających 350 mln zł.

Dzięki przejęciu ZPT Olvit, mający ponad 20-proc. udział w rynku tłuszczów profesjonalnych (dla przemysłu spożywczego i gastronomii), zacząłby się liczyć także na rynku detalicznym. Jednak przejęcie warszawskiej firmy jest dla Jerzego Staraka tylko elementem większego planu.

Chce on konsolidować produkcję artykułów tłuszczowych w oparciu o holding, tworzony na bazie Olvitu, przejętych niedawno udziałów w firmie Kama Foods z Brzegu oraz projektowanej tłoczni oleju w Starogardzie Gdańskim.

Ile kosztują ZPT?

Do kupienia jest 70-proc. pakiet akcji zakładów. Reszta przypadnie w udziale jego pracownikom i dostawcom (rolnikom). Minimalna cena za ten pakiet wynosi 54 mln zł. Jednak, jak podkreślają związkowcy z ZPT, wartość zakładu jest znacznie wyższa.

Jedno jest pewne: zarówno Mlekovitę, jak i Jerzego Staraka stać na taki wydatek. Ten ostatni kontroluje wiele wysoce rentownych firm i należy do grona najbogatszych Polaków.

Mlekovita należy natomiast do ścisłej czołówki firm mleczarskich i rozwija się w oszałamiającym tempie. Zamierza zwiększyć w tym roku sprzedaż o kilkadziesiąt procent — do 1,3 mld zł oraz wypracować zysk przekraczający 30 mln zł.

Okiem eksperta

Co by było, gdyby...

Inwestycja Mlekovity w Zakłady Przemysłu Tłuszczowego może mieć na celu pozyskanie stałego źródła oleju, niezbędnego do produkcji mixów spożywczych (mieszanek masła i olejów). Poza tym umożliwi spółdzielni rozszerzenie działalności i portfela produktów o szeroką gamę margaryn i olejów. Można powiedzieć, że profil ZPT jest komplementarny do działalności Mlekovity. Gdyby zaś zakłady przejął Olvit, powstałaby bardzo silna grupa tłuszczowa, która mogłaby zacząć dyktować ceny rzepaku, tak jak dziś robią to ZT Kruszwica oraz ZT Szamotuły.

Ewa Rosiak

Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Mlekovita chce ubiec Staraka