Młodzi Polacy rwą się do biznesu

  • Marta Bellon
12-08-2015, 22:00

Młodzież z wielu regionów świata chce budować firmy. Polacy mocno wierzą w swoje zdolności biznesowe.

Młodzi ludzie są bardziej skłonni do zakładania własnego biznesu niż dorośli, przy czym młodzi mężczyźni mają takie marzenia częściej niż młode kobiety. Ale od deklaracji do czynów droga daleka. 52 proc. młodzieży z regionu Afryki Subsaharyjskiej deklaruje zamiar założenia firmy, ale do czynu przechodzi jedynie 28 proc. Nie lepiej jest w krajach tzw. kultury europejskiej, gdzie tylko 19 proc. młodzieży chce założyć biznes, a tylko 8 proc. realizuje ten plan. To wnioski z globalnego badania, jakie przeprowadziła organizacja Global Entrepreneurship Monitor (GEM), zajmująca się analizowaniem zjawisk dotyczących przedsiębiorczości na całym świecie.

Zobacz więcej

iStock/Fotolia

— Sytuacja młodzieży na rynku pracy pogorszyła się z powodu kryzysu finansowego. Wspieranie przedsiębiorczości w tej grupie jest więc bardzo istotne, by zintegrować młodych z rynkiem pracy i odpowiednio wykorzystać ich potencjał, a tym samym zapewnić wzrost gospodarczy — mówi Mike Herrington, dyrektor wykonawczy GEM. Z raportu wynika, że firmy zakładane przez młodych mężczyzn tworzą statystycznie dwa razy więcej miejsc pracy dla przynajmniej pięciu osób niż przedsiębiorstwa zakładane przez kobiety.

Takie wnioski przestają dziwić, gdy weźmie się pod uwagę zasięg badania. Uczestniczyli w nich respondenci z Ameryki Północnej oraz Europy (w tym Polski), ale również państw Afryki Subsaharyjskiej i Afryki Północnej, Bliskiego Wschodu, Ameryki Południowej i Karaibów.

Liczba respondentów znacznie różni się w zależności od kraju — np. w Brazylii przepytano ich 10 tys., w Hiszpanii 25 tys., a w Polsce 2 tys. (w 2014 r.). Twórcy raportu uznali naszą gospodarkę za „aspirującą do takiej, która jest napędzana przez innowacje”, w tej grupie znalazły się też m.in.: Chorwacja, Rosja, Litwa, Węgry, Argentyna, Barbados, Meksyk czy Kazachstan. Polska wypada całkiem dobrze na tle innych krajów.

Jeden na sześciu przedstawicieli polskiej młodzieży i dorosłych (18- 64 lat) prognozuje, że założy własny biznes w ciągu najbliższych trzech lat. Pod tym względem w Unii Europejskiej jesteśmy na piątym miejscu. Polacy ufają też swoim zdolnościom biznesowym — jeden na dwóch dorosłych wierzy, że ma umiejętności i wiedzę wymaganą do tego, by założyć własny biznes. Spośród mieszkańców Europy bardziej wierzą w siebie jedynie Słowacy. Z szacunków GEM wynika, że w tworzenie biznesu zaangażowanych jest obecnie 5,8 proc. populacji dorosłych Polaków. Ale tylko 31 proc. widzi warunki odpowiednie do wystartowania z działalnością w miejscu, w którym żyje. Ponad połowa obawia się porażki — 51,1 proc. boi się bankructwa.

Pod tym względem wypadamy zdecydowanie gorzej od niemal wszystkich pozostałych krajów UE. Na postawie zebranych w naszym kraju danych GEM ocenia, że ponad 4 mln Polaków ma romans z biznesem — albo właśnie zakłada firmę, albo jest zaangażowana w działalność już istniejących przedsiębiorstw. Organizacja ocenia to jako nadzwyczajny wynik. GEM ocenia, że młodzi mężczyźni na świecie są 1,3–krotnie bardziej skłonni do otworzenia biznesu niż młode kobiety i mają 1,6-krotnie większe szanse na to, że ich firma przetrwa na rynku. Z raportu wynika, że niewiele firm zakładanych przez młodzież to źródło nowych miejsc pracy, a 73 proc. firm założonych i prowadzonych przez osoby do 24. roku życia to działalność jednoosobowa. Firmy zakładane przez młodzież mają mniejsze szanse na przetrwanie w ciągu pierwszych 3,5 roku od założenia niż firmy, które zostały założone przez osoby po 34. roku życia.

63 proc. Tylu dorosłych Polaków, którzy nie są w tym momencie zaangażowani w tworzenie własnych firm, uważa, że przedsiębiorczość i własna działalność gospodarcza to dobra ścieżka kariery.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Młodzi Polacy rwą się do biznesu