Młodzi za starzy, żeby zaczynać pierwsza pracę - prasa

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 07-10-2005, 08:01

Rosnące bezrobocie pchnęło młodych Polaków do studiowania. Ale ta edukacyjna rewolucja ma i drugą stronę - młodzi Polacy wchodzą na rynek pracy znacznie później niż ich europejscy rówieśnicy, informuje "Gazeta Wyborcza" omawiając najnowszy raport Ministerstwa Gospodarki i Pracy o zatrudnieniu.

Rosnące bezrobocie pchnęło młodych Polaków do studiowania. Ale ta edukacyjna rewolucja ma i drugą stronę - młodzi Polacy wchodzą na rynek pracy znacznie później niż ich europejscy rówieśnicy, informuje "Gazeta Wyborcza" omawiając najnowszy raport Ministerstwa Gospodarki i Pracy o zatrudnieniu.

Na koniec lat 90. przypadł najpoważniejszy w ostatnich 15 latach kryzys na rynku pracy. W roku 1999 pracę straciło 700 tys. osób, a stopa bezrobocia skoczyła do 16,4 proc. (cztery lata wcześniej wynosiła 10,8 proc.). Kolejny skok nastąpił w 2001 i 2002 r. Przybywa 600 tys. bezrobotnych, a stopa bezrobocia sięga już 20 proc. Pracy przeciętnie szukać trzeba było prawie półtora roku.

To wtedy, między 1998 r. a połową roku 2004 r., zatrudnienie osób poniżej 25 lat spadło o 480 tysięcy - podaje raport.

- Właśnie w czasie zapaści na rynku pracy dynamicznie rosła liczba studentów - mówi Maciej Bukowski, dyrektor departamentu analiz i prognoz ekonomicznych w MGiP, w którym powstał raport.

Mieliśmy w Polsce rewolucję edukacyjną, jakiej nie było chyba nigdzie w Europie. Na początku lat 90. na studia szło niewiele ponad 10 proc. młodzieży, dziś ponad jedna trzecia. W efekcie młodzi Polacy zaczynają pracować znacznie później niż ich rówieśnicy w Europie. Według danych z ubiegłego roku w Polsce zarabia nie więcej niż 35 proc. osób w wieku 20-24 lat. W krajach "starej" Unii - prawie połowa!

Im więcej mamy na rynku pracy magistrów, tym mniej dla pracodawców liczy się ich dyplom.  Raport potwierdza, że nasze uczelnie nie uczą tego, co dla pracodawców jest ważne: łatwości w nawiązywaniu kontaktów z innymi, samodzielnego rozwiązywania problemów i szybkiego podejmowania decyzji. W efekcie z punktu widzenia pracodawców ci młodzi mają wykształcenie niewiele większe niż średnie, a są o pięć lat starsi.

Zdaniem prof. Urszyli Sztanderskiej z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oczekiwania finansowe studiujących Polaków są tak duże, że często rezygnują z dorywczych prac. A przecież na Zachodzie młodzi też bardzo rzadko mogą sobie pozwolić na pracę w swoim zawodzie, najczęściej roznoszą ulotki i gazety.

Specjaliści przekonują, że zmiana tej mentalności zajmie jeszcze lata. Ale poprawę już widać. Raport "Zatrudnienie w Polsce 2005", dostępny jest na stronie: www.mgip.gov.pl

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane