Mniej kar, choć organy antymonopolowe bardzo aktywne

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 13-06-2019, 22:00

Pomimo zróżnicowanego poziomu kar nałożonych w 2018 r. przez europejskie organy antymonopolowe i te spoza UE — w porównaniu z poziomem kar nałożonych w latach ubiegłych — wysoka aktywność regulatorów wymaga od przedsiębiorców ponadprzeciętnej uważności w przestrzeganiu wewnętrznych procedur mających na celu zapewnienie zgodności działań z prawem konkurencji.

MARTA SENDROWICZ partner, Allen & Overy

Inicjatywy organów antymonopolowych przybierają różne formy i obejmują m.in. niezapowiedzianekontrole w siedzibach spółek podejrzewanych przez organy antymonopolowe o działania niezgodne z prawem konkurencji, wszczynanie postępowań oraz prowadzenie badania rynków, a także networking organów antymonopolowych dyskutujących na temat wspólnych wyzwań w polityce stosowania prawa konkurencji.

W tym kontekście poziom aktywności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dotyczący egzekwowania prawa konkurencji powinien być postrzegany jako bardzo wysoki.

Jeszcze do niedawna kluczowym obszarem zainteresowania UOKiK były kwestie dotyczące ochrony konsumentów. Obecnie prezes Marek Niechciał nadaje priorytet sprawom antymonopolowym, co jest ze wszech miar spójne z misją UOKiK, a jednocześnie nie oznacza marginalizacji działań służących ochronie słabszych uczestników rynku (konsumentów) lub działań dotyczących egzekwowania przepisów ustawy o nadużywaniu przewagi kontraktowej.

Warto dodać, że dążenie do zwiększenia wykrywalności najcięższych naruszeń prawa konkurencji, jakimi są tajne porozumienia między konkurentami, wciąż zajmuje wysoką pozycję na „antytrustowej agendzie” UOKiK. Trudno natomiast w tym kontekście potwierdzić, aby krajowy program leniency był szczególnie pomocny w realizacji tej agendy. Specyfiką polskiego programu od czasu jego powstania jest bowiem fakt, że służy UOKiK w wykrywaniu porozumień antykonkurencyjnych, zarówno między konkurentami, jak i podmiotami funkcjonującymi na różnych szczeblach obrotu, np. porozumieniami dystrybucyjnymi. I to w odniesieniu do tej drugiej grupy relacji krajowy program leniency zyskał popularność wśród przedsiębiorców.

Tymczasem na arenie międzynarodowej można ostatnio zauważyć mniejsze zainteresowanie dobrodziejstwem programu leniency w sprawach dotyczących tajnych porozumień między konkurentami. Trend ten stanowi poważne wyzwanie dla organów ds. ochrony konkurencji, które poświęciły dużo sił i środków w promocję tego instrumentu. Coraz więcej krajów wdraża natomiast programy sygnalistów. Program taki wprowadził również UOKiK, starając się uczynić go możliwie najbardziej atrakcyjnym dla osób decydujących się na zgłoszenie działań niezgodnych z prawem. Na ocenę skuteczności tego narzędzia wykrywania naruszeń prawa jest jednak jeszcze zbyt wcześnie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu