Mniej kopciuchów na morzu

BAW
opublikowano: 03-05-2018, 22:00

Ponad 170 krajów osiągnęło porozumienie w sprawie zmniejszenia emisji CO 2 z transportu morskiego.

Decyzja zapadła podczas 72. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (9-13 kwietnia 2018 r.) w Londynie. Delegaci zdecydowali, że efektywność statków powinna się zwiększyć o 40 proc. do roku 2030 (w porównaniu z poziomem z 2008 r.) oraz o 50-70 proc. do roku 2050. Decyzja podjęta po dwóch tygodniach intensywnych negocjacji stanowi wyraźny sygnał dla branży i inwestorów, że nieuchronnie nadchodzi schyłek stosowania paliw kopalnych w żegludze. W latach 30. XXI w. większość budowanych statków oceanicznych będzie wykorzystywać odnawialne paliwa o zerowej emisji CO 2, np. energię elektryczną i paliwa wodorowe. Nawet kraje, w których zarejestrowanych jest najwięcej statków, poparły umowę. Tylko USA i Arabia Saudyjska wyraziły otwarty sprzeciw wobec ostatecznej wersji tekstu.

— To uczciwy układ. Przyjmując tę wstępną strategię, która zawiera wizję stopniowego wycofywania się emisji gazów cieplarnianych i ustanawia przełomowy i bezwzględny limit emisji, branża międzynarodowego transportu morskiego rozpocznie przechodzenie do niskoemisyjnej przyszłości. Może się rozwijać w sposób zrównoważony i nadal utrzymywać swoje znaczenie w światowym handlu — komentuje David Paul, minister środowiska Wysp Marshalla.

Komisja Europejska jest zadowolona z włączenia żeglugi do polityki klimatycznej. Sektor odpowiada obecnie za ok. 2-3 proc. globalnej emisji CO 2. Na stronie internetowej KE opublikowano wspólne stanowisko Violety Bulc, komisarz ds. transportu, oraz Miguela Arias Cañete, komisarza ds. działań w zakresie energii i klimatu. Komisarze podkreślają, że niezmiernie ważne jest, aby zapisane w strategii efektywne środki redukcyjne zostały wdrożone przed rokiem 2023 (właśnie w tym roku strategia zostanie zweryfikowana). © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: BAW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Ekologia / Mniej kopciuchów na morzu