Mobilna oferta stale się rozwija

26-02-2014, 15:51

Nie ma wątpliwości, że aplikacje mobilne w bankach to przyszłość relacji z klientem. Ostatnie miesiące wprowadziły wiele zmian w tej dziedzinie.

Dużym echem odbiła się na rynku autorska aplikacja IKO wprowadzona przez PKO BP. W niespełna 10 miesięcy zyskała 100 tys. użytkowników, którzy swoimi telefonami dokonali łącznie ponad 250 tys. transakcji na kwotę 66 mln zł.

Przekroczone szacunki

Zobacz więcej

Polacy płacą głównie gotówką. Klienci stają się jednak coraz bardziej mobilni i chętniej korzystają z możliwości, jakie stwarzają nowoczesne telefony komórkowe – mówi Grzegorz Piwowar, wiceprezes Banku Pekao; fot. Tomek Pikuła

Płatności IKO powstały w marcu 2013 r. i były wówczas dostępne dla telefonów z systemami iOS i Android, sieć akceptacji liczyła kilka tysięcy terminali płatniczych. Od tego czasu IKO rozwinęło się. Lista systemów, na których działa aplikacja, poszerzyła się o Blackberry, Windows Phone, Symbian, a także telefony obsługujące język Java. Rozwiązanie udostępniono także klientom Inteligo, osobom nieposiadającym konta w oparciu o portmonetkę IKO, a także osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą lub wykonującym wolny zawód.

– Zakładaliśmy, że do końca 2013 r. będziemy mieli kilkadziesiąt tys. użytkowników naszych płatności mobilnych. Udało się znacznie te szacunki przekroczyć, co pokazuje, że rynek czekał na takie rozwiązanie – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.

Fala popularności nowego rozwiązania przysporzyła również krytyki jego twórcom. W przypadku ręcznej instalacji systemu operacyjnego pojawiły się problemy z funkcjonalnością. Dotyczyło to dużej liczby urządzeń (szczególnie tych z Androidem). Jednocześnie na internetowych forach rozwiązanie PKO BP zdobyło uznanie jako przystępne i proste w obsłudze.

Rewolucja na rynku płatności

Konkurenci nie oddają pola. W czerwcu nowy system wprowadził drugi pod względem wielkości bank w Polsce – Pekao SA. PeoPay to aplikacja płatnicza dla klientów indywidualnych, która pozwala płacić przy użyciu smartfona w sklepach i w internecie, przesyłać pieniądze na numer telefonu, czy bezpośrednio przekazywać je między użytkownikami.

System obejmuje także aplikację do akceptacji płatności mobilnych dla punktów usługowo-handlowych PeoPay mPOS. Rozwiązanie było jedną z pierwszych płatności stosowanych w sieci Biedronka oprócz aplikacji Alior Banku czy Getin Banku.

– Polacy płacą głównie gotówką. Klienci stają się jednak coraz bardziej mobilni i chętniej korzystają z możliwości, jakie stwarzają nowoczesne telefony komórkowe – mówi Grzegorz Piwowar, wiceprezes Banku Pekao.

Aktualnie z aplikacji PeoPay korzysta już prawie 50 tys. użytkowników.

Tego typu rozwiązania zadebiutowały również w ostatnich miesiącach w Eurobanku i Alior Banku. Pierwsza instytucja zaoferowała płatność za zakupy mobilnie przy użyciu telefonu komórkowego. To możliwe dzięki karcie debetowej MasterCard Debit NFC, wydawanej bezpłatnie do wszystkich kont osobistych w Eurobanku. Do korzystania z tego rozwiązania  trzeba mieć telefon NFC z usługą MyWallet udostępnioną przez T-Mobile. Płatność odbywa się przez przybliżenie urządzenia do terminala wyposażonego w czytnik zbliżeniowy. Transakcje można realizować w całej Polsce.

Z kolei Alior Bank kilka tygodni temu poinformował o wprowadzeniu usługi MasterCard Mobile. Spełnia ona rolę platformy integrującej różne systemy płatności mobilnych, dzięki czemu ułatwia zakupy za pomocą telefonu komórkowego i umożliwia posiadaczom kart MasterCard skorzystanie z oferty partnerów usługi: uPaid, CallPay, inPost, iPlay, mPay, Multikino lub SkyCash.

W kolejnych miesiącach klienci mogą mieć do czynienia z rewolucją na rynku płatności mobilnych. W II kwartale tego roku rusza Polski Standard Płatności (więcej o tym w tekście „Instytucje finansowe łączą siły”). Wniosek o rejestrację spółki pod koniec 2013 r. złożył PKO BP. Po uzyskaniu zgody organów nadzorujących dołączą do niej udziałowcy:  Alior Bank, Bank  Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski oraz mBank. W drugiej połowie 2014 r. grupa powiększy się o bank Pekao SA. Celem projektu jest zbudowanie wspólnej infrastruktury dla płatności mobilnych w Polsce. Nowy standard autoryzacji i rozliczeń będzie otwarty na wielu uczestników rynku, w tym inne banki i akceptantów rozliczeniowych. System ma się opierać na płatnościach mobilnych PKO BP w ramach IKO. Sklepy otrzymają jedno proste w obsłudze urządzenie do rozliczeń, a klient rozwiązanie, które ma być tańsze od karty płatniczej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Mobilna oferta stale się rozwija