Model biznesowy każdej firmy wymaga okresowej korekty

Materiał sponsorowany
20-12-2013, 00:00

Ostatnie lata w Polsce i na świecie to nie tylko stopniowe otrząsanie się po kryzysie 2008 r., lecz przede wszystkim rewolucja w komunikacji biznesowej, dotarciu do klienta i konkurowaniu na lokalnych i globalnych rynkach.

Nową jakość dostrzegamy także u polskich przedsiębiorców. Dodatkowo, na tle europejskich firm wyróżniają nas pierwsza pokoleniowa zmiana przy sterach większości prywatnych firm i spodziewany napływ gigantycznych funduszy unijnych.

Wyzwania i problemy, przed którymi stoją firmy, zostały potwierdzone w trakcie diagnozy podmiotów, z którymi Grupa DGA współpracowała w trakcie projektu Akcelerator. W każdym przypadku model biznesowy wymagał modyfikacji. Warto podkreślić, że analizowane firmy: Agro-Wodzisław, Wiązary Burkietowicz, Probet-Dasag i Drozapol są w dobrej kondycji finansowej. Wprowadzanie zmian jest więc ułatwione i daje większe szanse powodzenia. To wyróżnia uczestników Akceleratora na tle przedsiębiorstw zgłaszających się do DGA, z których większość jest w bardzo trudnej sytuacji.

Model biznesowy ma wiele aspektów: produkt, jego jakość i wartość dla klienta, kanały komunikacji i sprzedaży, zasoby materialne i niematerialne, skuteczna organizacja prawna, a przede wszystkim zdolność do wdrażania innowacji produktowych i procesowych. Diagnoza każdej z firm wykazała, że celowe jest wdrażanie zmian, które poprawią rentowność i bezpieczeństwo działalności. Po przeprowadzeniu diagnozy eksperci DGA rekomendowali zmiany w zakresie statusu prawnego oraz opracowanie długofalowych strategii, uwzględniających rozszerzenie gamy produktów i przygotowanie się do efektywnegowykorzystania funduszy unijnych 2014-20. Konsultanci Blue Energy położyli nacisk na strategię rozwoju i optymalizację procesów sprzedaży — w szczególności nową jakość w obsłudze klientów, komunikowanie się z nimi oraz dostosowanie oferty do tendencji rynkowych. Istotnymi zagadnieniami wskazywanymi przez doradców z Blue Energy były ryzyko działalności, zapewnienie ciągłości działania i potencjał rozwoju. Firma FIGURES Kancelaria Rachunkowa zwracała uwagę na bieżącą informację zarządczą. Panel menedżera, umożliwiający stałą analizę przez kierownictwo firmy jej sytuacji finansowej, to standard, który powinien stanowić bazę do oceny poziomu wykonania zadań oraz ujawniania rodzajów ryzyka. Audytorzy DGA Audyt skupili się na analizie i przedstawieniu wniosków ze sprawozdań finansowych. Rozmowa z audytorem finansowym pokazała zarządzającym, że organizacja i optymalizacja rachunkowości pod kątem indywidualnych potrzeb danej działalności przynoszą wymierne korzyści. Ewidencja księgowa nie może ograniczać się tylko do spełnienia wymagań wynikających z ustawy o rachunkowości. Powinna dostarczać wielu informacji potrzebnych w biznesie, takich jak rentowność poszczególnych wyrobów lub kontraktów, sprzedaż według grup odbiorców i regionów, koszty według działań i miejsc powstawania. Wymaga to współpracy księgowych, handlowców i inżynierów.

Kontakt z ekspertami DGA w ramach Akceleratora był często pierwszym zewnętrznym spojrzeniem na zgłoszone firmy. Wnioski z rozmów potwierdziły celowość okresowych korekt modelu biznesowego oraz wsparcia profesjonalnych doradców.

ANDRZEJ GŁOWACKI
prezes DGA

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał sponsorowany

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Model biznesowy każdej firmy wymaga okresowej korekty