Modlin odbija piłeczkę

opublikowano: 10-04-2018, 22:00

Raport firmy Arupa wskazujący na Radom jest robiony pod tezę PPL-u, a PAŻP podstawia spółce nogę — uważa zarząd portu w Modlinie

W ubiegłym tygodniu zainteresowani lotnictwem Polacy żyli Radomiem, w tym pożyją Modlinem. PPL, właściciel Lotniska Chopina, rozpatrywało oba jako lotniska komplementarne, do których chciałoby przekierować tanie linie lotnicze i czartery. Tuż po świętach wielkanocnych „PB” opublikował raport firmy Arup dotyczący Radomia, z którego wynika, że infrastrukturę lotniskową trzeba w większości wyburzyć i wybudować na nowo. Dzień później PPL ogłosiło, że wybiera Radom, bo w 20 miesięcy przy inwestycji za 425 mln zł będzie tam mieć port o przepustowości 3 mln pasażerów rocznie. W Modlinie, w którym już operuje Ryanair, zrobienie miejsca dla linii z Chopina wymagałoby 1045 mln zł tylko w pierwszym etapie, który zająłby 45 miesięcy.

PODBIJANIE STAWKI: Marcin Danił, wiceprezes Lotniska Modlin, które jest przez PPL oskarżane o dotowanie Ryanaira (Irlandczycy płacą 7 zł za pasażera), uważa, że na Lotnisku Chopina faworyzowany jest LOT – płaci poniżej 10 zł za osobę
Zobacz więcej

PODBIJANIE STAWKI: Marcin Danił, wiceprezes Lotniska Modlin, które jest przez PPL oskarżane o dotowanie Ryanaira (Irlandczycy płacą 7 zł za pasażera), uważa, że na Lotnisku Chopina faworyzowany jest LOT – płaci poniżej 10 zł za osobę Fot. ARC

Gra w palanta

Z tymi szacunkami nie zgadza się zarząd Lotniska Modlin.

— Plany inwestycyjne przedstawiliśmy PPL już w ubiegłym roku. Do 2028 r. chcemy wydać łącznie 357,3 mln zł — mówi Marcin Danił, wiceprezes Lotniska Modlin ds. finansowych. Wskazuje, gdzie Arup się myli.

— Koszty dla Modlina zostały zawyżone niewspółmiernie w porównaniu z Radomiem, szczególnie przy analizie I fazy, w koncepcji rozbudowy obejmującej budowę dwóch terminali z pirsami (dla kilkunastu milionów pasażerów) oraz budowę płyt postojowych dla 40 samolotów, co może być konieczne dopiero przy obsłudze ruchu powyżej 15 mln pasażerów — zauważa wiceprezes Modlina.

Jego zdaniem, założenia Arupa mają się nijak do koncepcji portu (patrz poniżej).

— Wymyślono dziwny układ dojazdu do płyt postojowych i likwidację części obecnych dróg kołowania. Nie uwzględnia się istniejących dróg, choć prawdopodobnie koszty ich napraw zostały ujęte w kosztach — dodaje Marcin Danił.

Wytyka też, że przewidywane jest wykonanie wielu dróg szybkiego zejścia, co znacząco podnosi koszty inwestycji.

— Raport Arupa był robiony pod tezę PPL-u — podsumowuje Marcin Danił.

Na aucie

Port ma kłopot nie tylko z państwowym udziałowcem, ale też z niektórymi państwowymi instytucjami.

— Otrzymaliśmy właśnie pismo od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która nie jest zainteresowana dzierżawieniem w Modlinie systemu ILS kategorii II, mimo że zapewnienie systemów nawigacyjnych w portach należy do jej obowiązków, a taki standard ma, zgodnie z uchwalonym przez agencję planem skuteczności działania, obowiązywać na polskich lotniskach — mówi Marcin Danił.

PAŻP nie wybuduje też w Modlinie wieży kontroli ruchu lotniczego, o czym „PB” informował w styczniu. Planowany od 2015 r. projekt wypadł z planu inwestycyjnego PAŻP do 2020 r. i nie ma go w planie na lata 2020-24.

To będzie samobój

Po stronie Modlina stoi Adam Struzik, marszałek województwa. Obawia się, że PPL, które od ubiegłego roku wstrzymuje inwestycje podwarszawskiego portu, doprowadzi do jego bankructwa. W poniedziałek podczas spotkania Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego zaproponował przesłanie do premiera, ministra infrastrukturyi ministra inwestycji i rozwoju apelu o wsparcie działań zarządu Modlina w sprawie rozbudowy terminalu pasażerskiego i modernizacji infrastruktury.

„Blokowanie planowanych przez spółkę inwestycji przez wspólnika Przedsiębiorstwo Państwowe «Porty Lotnicze» jest niezrozumiałe i może doprowadzić do konieczności zwrotu przez Polskę setek milionów złotych uzyskanych z UE, a przede wszystkim utraty setek miejsc pracy. W przypadku konieczności zwrotu funduszy unijnych straci nie tylko województwo mazowieckie, ale przede wszystkim Polska” — brzmi projekt oświadczenia.

W spotkaniu rady, na wniosek wojewody, miał wziąć udział Mariusz Szpikowski, prezes PPL-u. Nie pojawił się.

 

Inwestycje w Modlinie

ARUP — 1247 MLN ZŁ

  • Faza I Przebudowa płaszczyzny postojowej na drogę startową i budowa nowej drogi startowej o długości 2,8 tys. m, rozbudowa płaszczyzny postojowej, rozbudowa terminalu pasażerskiego do 8-10 mln pasażerów rocznie — 1045 mln zł

  • Faza II Zwiększenie przepustowości terminalu do 13-15 mln pasażerów rocznie — 202 mln zł

ZARZĄD LOTNISKA MODLIN — 357,3 MLN ZŁ

  • Lata 2017-18 Modernizacja infrastruktury, w tym m.in. nowa płaszczyzna postojowa, przebudowa drogi kołowania, remont dróg kołowania i projekt wydłużenia drogi startowej — 22,8 mln zł, rozbudowa terminalu — 10,8 mln zł

  • Lata 2019-20 Rozbudowa terminalu — 40 mln zł

  • Lata 2021-25 Budowa nowej infrastruktury: płyty postojowej, drogi kołowania — 27,2 mln zł, modernizacja istniejącej infrastruktury — płaszczyzny postojowej, drogi kołowania — 65,5

  • Lata 2026-29 Modernizacja istniejącej infrastruktury, w tym dróg kołowania — 27,9 mln zł, budowa nowej infrastruktury, w tym równoległej drogi startowej i płyty postojowej — 163,2 mln zł

 

Fakty i mity

Adam Bielan, wicemarszałek Senatu (uzyskał mandat senatora w 2015 r., startował z ramienia komitetu PiS jako przedstawiciel Polski Razem w okręgu nr 50, który obejmuje Radom i okoliczne powiaty), 20 marca w lokalnej telewizji Dami24 kilka razy mówił o perspektywach lotniska w Radomiu i krytykował Modlin. Marcin Danił, wiceprezes Lotniska Modlin ds. finansowych, dementuje jego stwierdzenia.

Adam Bielan: W lotnisku w Modlinie utopiono ponad pół miliarda złotych podatników.

Marcin Danił: Dotychczasowe inwestycje na Lotnisku Modlin wyniosły około 430 mln zł. W latach 2007-13 spółka dostała z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego dofinansowanie wysokości 157,7 mln zł. Reszta pieniędzy pochodziła z emisji obligacji (150 mln zł) oraz funduszy od wspólników.

Adam BielanAby osiągnąć pułap 6 mln pasażerów, na lotnisku w Modlinie trzeba od podstaw wybudować pas startowy za ponad 150 mln zł oraz nowy terminal. Trzeba na to wydać kolejne 700-800 mln zł.

Marcin Danił: Zarząd Modlina szacuje, że koszt budowy terminalu, dzięki której przepustowość wzrośnie do 7 mln pasażerów rocznie, wyniesie 60 mln zł, 80 mln zł będzie kosztować remont pasa startowego i budowa płyt postojowych, a 40 mln zł pochłoną bieżące remonty dróg kołowania. Nowy pas startowy z pełną infrastrukturą nawigacyjną to wydatek rzędu 220 mln zł. Inwestycja nie jest w tej chwili niezbędna, ponieważ „żywotność” istniejącego pasa obliczona jest na 10 lat, a jeśli spółka wykona zaplanowane remonty, wzrośnie o kolejne 10. Łącznie to niecałe 400 mln zł do 2028 r.

Adam BielanZainwestowane pieniądze przepadły. Modlińskie lotnisko nigdy nie przynosiło dochodu i nigdy nie będzie, bo cennik i umowa z Ryanairem są tak skonstruowane.

Marcin Danił: Nigdy nie mów nigdy. Lotnisko Modlin zakończyło 2017 r. z zyskiem EBIDTA na poziomie 12 mln zł, przychodami 60 mln zł i stratą netto na poziomie 0,5 mln zł. Obsłużyło 2,9 mln pasażerów i 8,6 tys. operacji. W 2020 r. przychody miały wynieść 90 mln, a zysk netto 2,2 mln zł, ale tak się nie stanie, bo PPL zablokowało planowane inwestycje.

Adam BielanZa inwestycję w port w Modlinie osobiście odpowiada Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Marcin Danił: Pomysłodawcą przebudowy wojskowego lotniska na port dla tanich linii lotniczych było PPL. Następnie do spółki zaproszono: AMW (aport gruntów), samorząd województwa mazowieckiego i miasto Nowy Dwór Mazowiecki. Projekty terminalu oraz przebudowy infrastruktury zostały wniesione aportem przez PPL. Modlin został wybrany przez firmy doradcze spośród kilku miast — brano pod uwagę m.in. Sochaczew i Mińsk Mazowiecki. Został wskazany jako najlepsze miejsce na port obsługujący ruch niskokosztowy dla Warszawy i Mazowsza, a w przyszłości główny port dla Mazowsza i Polski z uwagi na lokalizację i rezerwy powierzchni.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Modlin odbija piłeczkę