Modlin z dużym znakiem zapytania

Marta Filipiak
01-02-2005, 00:00

Lotnisko ma ruszyć za pięć miesięcy. Prace nie wyszły poza etap wstępny, a przewoźnicy już wątpią w sens tego przedsięwzięcia.

W połowie grudnia Jerzy Rasilewicz, prezes Agencji Mienia Wojskowego, Jan Kurylczyk, wiceminister infrastruktury, i Jacek Kowalski, burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego, z entuzjazmem zapowiadali, że pierwszy samolot tanich linii będzie mógł wylądować na nowym modlińskim lotnisku już 30 czerwca 2005 r. Dopiero wczoraj zakończono biznesplan przedsięwzięcia. Z harmonogramu wynika, że całość ma być gotowa 7 lipca. Czy to możliwe? Projekt jest zaledwie we wstępnym etapie.

— Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do rozpoczęcia certyfikacji w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC), a przede wszystkim do uzyskania pozwolenia na budowę — wyjaśnia Marzena Wojda z Wydziału Promocji i Rozwoju Nowego Dworu Mazowieckiego.

Na byłym lotnisku wojskowym na razie nic się nie dzieje. Nie rozpoczęto dostosowania pasa startowego ani budowy terminalu. Brakuje również odpowiedniego dojazdu do lotniska. To jednak nie koniec. Całość projektu, już po zakończeniu inwestycji, musi przejść przez proces certyfikacji ULC. Bez tego rozpoczęcie działalności nie jest możliwe.

— Badanie przez naszych ekspertów potrwa co najmniej kilka tygodni — mówi Adam Borkowski, rzecznik ULC.

W tej sytuacji łatwo policzyć, że na realizację całości pozostaje zaledwie kilkanaście tygodni, a to bardzo niewiele, biorąc pod uwagę m.in. tak poważną inwestycję jak wydłużenie pasa startowego.

Jeśli nawet lotnisko zacznie funkcjonować, nie znaczy jeszcze, że tani przewoźnicy będą mieli ochotę z niego korzystać.

— Rozważamy latanie do Modlina. Wszystko jednak zależy od naszych pasażerów — mówi Piotr Kociołek, prezes Centralwings.

Ostrożność jest całkiem zrozumiała i nie chodzi tylko o braki infrastruktury.

— Istnieje zagrożenie, że jeśli zrezygnujemy z warszawskiej Etiudy, to inny przewoźnik zajmie to miejsce — mówi Andreas Bierwirth, wiceprezes Germanwings.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Filipiak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Modlin z dużym znakiem zapytania