Moment wykonania usługi a tzw. bonusy jakościowe

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 25-07-2021, 20:00

Wielu przedsiębiorców, którzy fakturują swoich kontrahentów za tzw. bonusy jakościowe, prawdopodobnie źle ustala moment powstania obowiązku podatkowego. Albowiem usługa nie jest wykonana z chwilą akceptacji bonusu, lecz już z chwilą zakończenia świadczenia.

Paweł Terpiłowski, radca prawny, kierownik zespołu ds. podatków pośrednich, ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy

Wielu przedsiębiorców, którzy fakturują swoich kontrahentów za tzw. bonusy jakościowe, prawdopodobnie źle ustala moment powstania obowiązku podatkowego. Albowiem usługa nie jest wykonana z chwilą akceptacji bonusu, lecz już z chwilą zakończenia świadczenia.

Bonusy jakościowe to najczęściej świadczenia pieniężne wypłacane w zamian za spełnienie pewnych standardów czy oczekiwań wymaganych przez dostawcę. Przykładowo dealer samochodów osobowych może wystawić dystrybutorowi danej marki aut fakturę na bonus jakościowy, jeżeli spełni wymogi tego dystrybutora co do jakości prowadzenia salonu samochodowego. Możliwość wypłaty bonusu jest oceniana przez dystrybutora, który bierze pod uwagę spełnienie przesłanek do wypłaty oraz ustala wysokość samego bonusu.

Większość przedsiębiorców wstrzymuje się z wystawieniem faktury do czasu otrzymania akceptacji bonusu, czy też potwierdzenia spełnienia warunków bonusu przez jego płatnika. Wówczas na fakturze jako data wykonania usługi widnieje data potwierdzenia bonusu. Tymczasem faktura powinna zostać wystawiona wcześniej, po wykonaniu świadczenia, za które przysługuje bonus. Albowiem według polskiej ustawy o podatku od towarów i usług, co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Również unijne przepisy regulujące podatek VAT stanowią, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce – a VAT staje się wymagalny – w momencie wykonania usług. Co istotne, momentem wykonania usługi jest dzień jej faktycznej realizacji, a nie sporządzenia informacji przez nabywcę o akceptacji bonusu. Momentem wykonania usługi jest moment wykonania wszystkich działań i czynności składających się na daną usługę.

Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że odbiór wykonania usług objętych bonusem, jego zaakceptowanie przez nabywcę, rozliczenie i udokumentowanie stanowi o potwierdzeniu wykonania usługi, a nie przesądza o terminie jej faktycznego wykonania. Chociaż o charakterze i o terminie jej wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, to jednak nie mogą one ustalić, że obowiązek podatkowy powstał w innym momencie niż faktyczne wykonanie usługi (wyrok z dnia 16.01.2019 r., sygn. akt I FSK 78/17).

Zatem proces weryfikacji wysokości należności przez płatnika bonusu nie stanowi świadczenia usługi. Określony przez strony w umowie sposób ustalania należności za bonusy nie ma znaczenia dla oceny daty spełnienia świadczenia. Oderwanie konsekwencji prawnopodatkowych od postanowień umów cywilnoprawnych jest uzasadnione koniecznością harmonizacji podatku VAT na szczeblu unijnym. Normy prawa cywilnego w zakresie świadczenia usług mogą być różne w państwach członkowskich, natomiast zasada harmonizacji VAT wymaga, aby w każdym państwie obowiązek podatkowy powstawał w tym samym momencie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane