Morze nadmorskich inwestycji

Piękne plaże i hotele, przystanie, deptaki, rowery, parkingi i restauracje — Władysławowo pracuje na miano kurortu na międzynarodowym poziomie

Gmina z Romanem Kużelem i Kamilem Pachem, jego zastępcą, na czele postawiła sobie ambitny cel przeprowadzenia kompleksowych zmian w sferze infrastruktury, ekologii i turystyki. Mają poprawić jakość życia mieszkańców i wspomóc stworzenie oferty dla turystów, którzy oczekują wysokiej jakości usług. Władysławowo ma się stać kurortem na międzynarodowym poziomie.

Wyświetl galerię [1/2]

CZĘŚĆ ZADAŃ JUŻ GOTOWA: W ostatnich trzech latach budżetowych Władysławowo zainwestowało już w kompleksowe zmiany ponad 32 mln zł. Wśród zrealizowanych zadań, oprócz nowych ulic, chodników i oświetlenia, są również pierwsze deptaki. Fot. Rafał Wojczal

Plan maksimum

W planach na lata 2014-20 gmina ma m.in. poprawę jakości zagospodarowania plaż, przekształcenie kluczowych ulic w deptaki spacerowe, modernizację dworca kolejowego i pobliskich terenów, budowę ścieżek rowerowych i organizację szlaku kajakowego. Do połowy 2017 r. udało się uzyskać niezbędne zgody i finansowanie dla większości zadań. Pierwsze projekty już zrealizowano.

— Inwestycje ruszyły wczesną wiosną 2015 r. Budowa przystani żeglarskiej, modernizacja dworca, drogowych węzłów i parkingów na wjazdach do miasta to wieloletnie zadania, więc z pewnością będą kontynuowane jeszcze przez kolejne lata. W ostatnich trzech latach budżetowych zainwestowaliśmy ponad 32 mln zł, m.in. w budowę ulic, chodników, oświetlenia i infrastruktury przyplażowej — mówi Roman Kużel.

Gmina zainwestowała również w szkoły i przedszkola, nowe pojazdy i urządzenia do dbania o czystość miejsc publicznych, wyposażenie ochotniczej straży pożarnej w nowy samochód i sprzęt oraz w tablice z kaszubskimi nazwami miejscowości.

Przyciąganie inwestorów

Inwestycje mają przyczynić się do wydłużenia sezonu turystycznego. Przykładem jest budowa 30 km tras rowerowych i włączenie ich do pomorskiego Systemu Roweru Metropolitalnego. Z kolei modernizacja dworca PKP Władysławowo ma nie tylko ułatwić życie mieszkańcom i turystom, ale również urozmaicić ofertę kulturalną. Poza obsługą ruchu pasażerskiego i funkcją usługową dworzec ma pełnić rolę ośrodka kulturalno-bibliotecznego. Obszar dookoła budynku zostanie przekształcony w strefę rekreacyjno-gastronomiczną, z bezpłatnym dostępem do sieci WiFi. Nie zabraknie też parkingów i stacji dla rowerów. Wszystkie publiczne działania mają jeszcze jeden cel — przyciągnięcie inwestorów.

— Prowadząc tak kompleksową modernizację gminy, chcemy dać mocny bodziec do rozwoju i pokazać inwestorom, że warto u nas działać. We Władysławowie powstaje właśnie jeden z najbardziej prestiżowych hoteli w całym pasie nadmorskim województwa pomorskiego. Obiekt poszerzy całoroczną ofertę hotelarską miasta o baseny, spa, fitness i bazę konferencyjną, która — jak obserwujemy w Jastrzębiej Górze — przyczynia się do wydłużenia sezonu — tłumaczy Kamil Pach.

Władysławowo jest szczególnie atrakcyjne dla inwestorów z branży hotelarskiej, ale młodzi samorządowcy zachęcają też innych — obecnie prowadzą rozmowy z jedną z dużych spółek energetycznych.

Podpatrywanie świata

Mieszkańcy gminy wiedzą, że zmiany są potrzebne i sami angażują się w ich realizację.

— Tak istotnych inwestycji w mieście nie można realizować bez poparcia lokalnej społeczności i przedsiębiorców. Stawiamy na rozwój bazy noclegowej, dzięki czemu chcemy przyciągnąć turystów również w okresie poza wakacyjnym, ale także zróżnicować przychody gminy. Taki wyznaczyliśmysobie cel, żeby urzędnicy, mieszkańcy i wszyscy pozostali prowadzący tu działalność współtworzyli zmianę wizerunku miasta — zaznacza burmistrz.

Liczy się też współpraca z sąsiednimi gminami i urzędem marszałkowskim.

— Ma to największe znaczenie w przypadku inwestycji drogowych, budowy ścieżek rowerowych czy usprawnienia połączeń kolejowych. Inwestycje wyłącznie na terenie naszej gminy nie pomogą, jeżeli nie ruszą również w gminach leżących na drodze do naszego miasta z południa i zachodu — podkreśla zastępca burmistrza.

Włodarze Władysławowa nie mają jednego wzorca — miasta, w którym podpatrzyli wszystkie inwestycyjne pomysły. Znają jednak wiele dobrych przykładów.

— Oprócz wieloletniej pracy na rzecz miasta miałem też okazję być dyrektorem sprzedaży zagranicznej i dzięki licznym podróżom poznałem wiele skutecznych rozwiązań stosowanych nie tylko w Polsce — zaznacza Roman Kużel.

Od maja do września Władysławowo odwiedza 750-850 tys. turystów. Gminie nie chodzi o zwiększenie ich liczby.

— Celem jest podniesienie jakości wypoczynku, zróżnicowanie rynku. Brakuje jeszcze całorocznej gastronomii, prestiżowych hoteli i nowoczesnej infrastruktury rekreacji wodnej. Pierwszym i najważniejszym krokiem jest zmiana wizerunku gminy, który bezpośrednio przekłada się na wzrost zadowolenia turystów i mieszkańców — podsumowuje Roman Kużel.

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Samorządy / Morze nadmorskich inwestycji