Może być drożej w hipermarketach - prasa

(Marek Druś)
opublikowano: 05-12-2006, 07:22

Działające w Polsce sieci sklepów zaczęły się łączyć na potęgę. W poniedziałek Carrefour kupił Alberta i Hypernovą, kilka miesięcy wcześniej sprzedano Geanta i Leader Price'a. Dla klientów to zła informacja, bo ceny wzrosną - zapowiada "Gazeta Wyborcza".

Działające w Polsce sieci sklepów zaczęły się łączyć na potęgę. W poniedziałek Carrefour kupił Alberta i Hypernovą, kilka miesięcy wcześniej sprzedano Geanta i Leader Price'a. Dla klientów to zła informacja, bo ceny wzrosną - zapowiada "Gazeta Wyborcza".

Rzecznik Carrefoura Maria Cieślikowska stwierdza, że sieć zamierza zatrzymać wszystkie przejęte sklepy, nawet jeśli ich lokalizacja pokrywa się z już istniejącymi placówkami sieci. "Z naszych doświadczeń, np. z Gdańska i Puław, wynika, że sąsiadujące ze sobą sklepy tej samej sieci nie stanowią dla siebie konkurencji, ale uzupełnienie oferty handlowej dla klientów" - twierdzi.

Klienci mają jednak mało powodów do zadowolenia - podkreśla dziennik. Postępująca konsolidacji branży oznacza mniejszą konkurencję. Sieci w końcu będą mogły podnieść swoje marże, które dziś są cięte na poziomie ziemi.

"Ceny w hipermarketach wzrosną średnio o ok. 5 proc. w ciągu najbliższych dwóch lat" - prognozuje Wojciech Drozd z firmy Candi - Instytut Zarządzania Sklepem, która doradza takim sieciom, jak Auchan, Real czy Lewiatan. "Na każdych 100 tys. obrotu sieć zarabia na czysto, po potrąceniu wszelkich kosztów ok. 3 tys. zł. Na zachodzie taki zysk dochodzi do 8 tys. zł. Do tego wyniku nasze sieci będą dążyć" - zapowiada.

Ceny mogą rosnąć z jeszcze jednego powodu - markety będą musiały w najbliższym czasie podnosić płace. Wraz ze zmniejszającym się bezrobociem maleje liczba osób, które chcą pracować za tysiąc zł miesięcznie. Już teraz sklepy w dużych miastach wytapetowane są ogłoszeniami: pracowników przyjmiemy. Zdaniem Drozda podwyżki wynagrodzeń mogą sięgnąć nawet 30 proc.

Wyższe koszty sieci mogą próbować częściowo przenosić na dostawców. "Carrefour może np. złożyć im propozycję nie do odrzucenia: obniżcie swoje marże o 1-1,5 proc., a w zamian zamówimy u was więcej" - twierdzi Drozd.

Firmy będą musiały wtedy mocno się zastanowić, czy dalsza współpraca z marketami się opłaca. Więcej na ten temat we wtorkowym wydaniu "Gazety Wyborczej".

(PAP)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Marek Druś)

Polecane