Czytasz dzięki

MS: Polska, Czechy i Węgry wprowadzą euro najwcześniej w 2012-2013 r.

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 07-09-2005, 18:37

Spośród nowych krajów UE tylko Słowenia zdoła wprowadzić euro przed 2010 rokiem. W przypadku Polski, Czech i Węgier nastąpi to w najlepszym razie w latach 2012-2013 - ocenili w opracowaniu opublikowanym w środę analitycy Morgan Stanley.

Spośród nowych krajów UE tylko Słowenia zdoła wprowadzić euro przed 2010 rokiem. W przypadku Polski, Czech i Węgier nastąpi to w najlepszym razie w latach 2012-2013 - ocenili w opracowaniu opublikowanym w środę analitycy Morgan Stanley.

    Ich zdaniem, główną trudnością będzie sprowadzenie deficytu fiskalnego poniżej 3 proc. PKB. Jak podkreślili, w przypadku Polski - według ocen Komisji Europejskiej - tegoroczny deficyt wyniesie 4,4 proc., Węgier 3,9 proc., a Czech 4,5 proc.

    Nowe rządy, które dojdą do władzy po wyborach w tym i przyszłym roku, wprowadzą sztywną politykę fiskalną, ale "3-proc. próg deficytu jest trudniejszy do osiągnięcia niż się wydaje" - uważają analitycy. Wskazali także, że obecne rządy, zwłaszcza w Polsce i na Węgrzech, opóźniły realizację zobowiązań finansowych państwa do 2006 roku.

    Jak wyliczyli, indeksacja rent i emerytur w Polsce zwiększy wydatki rządu o blisko 0,7 proc. PKB w 2006 roku, a w tym samym czasie transfer zysków z NBP spadnie do 0,5 proc. PKB. Do tego dochodzą zobowiązania wobec górników, które kosztować będą dalsze 0,5 proc. PKB do 2010 roku. Ustawa o VAT na materiały budowlane przekłada się na wzrost wydatków rządu o 0,3 proc. PKB w 2006 roku.

    Większe zobowiązania po stronie wydatków idą w parze z rosnącymi długoterminowymi zobowiązaniami fiskalnymi. Powodem są wydatki na infrastrukturę wymagane przez UE, tylko w połowie współfinansowane przez Brukselę, które zwiększą wydatki o 1-2 proc. rocznego PKB. Do tej grupy wydatków zaliczono także  długofalowe zobowiązania wobec NATO i wzrost kosztów opieki zdrowotnej w związku ze starzeniem się ludności.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane