MSZ: Rozpoznawalność Polski na świecie rośnie, ważna promocja

PAP
opublikowano: 24-09-2009, 15:46

Rozpoznawalność Polski w świecie rośnie, ale potrzebna jest większa profesjonalizacja promocji naszego kraju - mówił na  czwartkowym posiedzeniu sejmowej Komisji Spraw Zagranicznych podsekretarz stanu w MSZ Piotr Wojciechowski.

Wojciechowski przekazał posłom informację o promocji Polski za granicą. Zaznaczył, że rozpoznawalność naszego kraju rośnie, a przyczyniły się do niej takie wydarzenia jak: wejście Polski do Unii Europejskiej i NATO, przyznanie nam organizacji EURO 2012 czy przyszła prezydencja Polski w UE (w 2011 roku).

Jak wynika z jego słów, z wizerunkiem naszego kraju nie jest najlepiej. Wojciechowski mówił bowiem, że obecnie wizerunek Polski za granicą jest "nijaki" i często odbiega od naszych oczekiwań. Problemem w zmianie tej sytuacji jest zaś - jego zdaniem - brak spójnego systemu promocji Polski i rozproszenie środków przeznaczonych na ten cel.

Największymi środkami budżetowymi na promocję Polski w 2009 roku dysponuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (58,18 mln zł), kolejne są: Ministerstwo Gospodarki (55,16 mln zł), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (51,3 mln zł), MSZ (49,89 mln zł), Ministerstwo Sportu i Turystyki (38,76 mln zł). Z kolei, jeśli chodzi o środki z UE na promocję polskich przedsiębiorstw i regionów, przoduje Ministerstwo Gospodarki - z kwotą nieco ponad 5 mln euro.

Formalnie wiodącą rolę w promocji wizerunkowej naszego kraju gra MSZ. Z kolei Ministerstwo Gospodarki odpowiedzialne jest za promocję gospodarczą. Jak podkreślał Wojciechowski, dużym problemem jest brak jednej instytucji, która zajmie się promocją gospodarczą naszego kraju.

Wojciechowski zaznaczył, że promocja Polski skierowana jest głównie do państw członkowskich i kandydujących do Unii Europejskiej, naszych sąsiadów oraz wysokorozwiniętych krajów pozaeuropejskich.

W najbliższych latach MSZ zamierza wykorzystać do promocji naszego kraju wydarzenia takie jak: Rok Chopinowski (2010), polskie przewodnictwo w Unii Europejskiej (2011) i Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej (2012).

Jednym z narzędzi budowania wizerunku jest też m.in. przeciwdziałanie negatywnym stereotypom. I tak od października 2008 do września 2009 MSZ 45 razy interweniowało wobec zagranicznych mediów używających określenia "polskie obozy śmierci".

Pozytywny program promocji MSZ zakłada promowanie wizerunku Polski: otwartej, nowoczesnej, o bogatym dziedzictwie narodowym i dynamicznym wzroście. Kwintesencją wyjątkowości naszego kraju mają być: kreatywność, energia, witalność, różnorodność kulturalna i bogactwo natury.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane