Musicie przejść 700 dni czyśćca

Eugeniusz Twaróg
opublikowano: 17-12-2008, 06:05

Kredyty stają się towarem reglamentowanym. I drogim. Tymczasem zbliża się czas rolowania krótkoterminowych długów. Zarządzanie gotówką — to dziś najważniejsze zadanie dla firm.

Kryzys finansowy i brak zaufania na rynku międzybankowym przenosi się powoli na realną sferę gospodarki.

— Akcja kredytowa dla przedsiębiorstw w zasadzie została wstrzymana. Banki, czekając na nowe wytyczne do polityki kredytowej, ograniczają finansowanie do leasingu i faktoringu — mówi Alina Wołoszyn, dyrektor wykonawczy w Advisory Corporate Finance w KPMG.

Zresztą pożyczaniem pieniędzy pod zastaw faktury też różnie bywa.

— Branżę dystrybucyjną i generalnie firmy działające na bardzo niskich marżach czekają ciężkie czasy. Podobnie jak wszystkich tych, którzy mocno lewarowali swój biznes — uważa Thomas Kolaja, prezes Kolaja Partners.

Dlaczego? Bo niełatwo będzie im uzyskać nowe linie kredytowe w bankach. I nie chodzi tylko o kredyty na nowe przedsięwzięcia. O tych na razie można zapomnieć.

Kredytowanie nowych przedsięwzięć inwestycyjnych to jedno. Problem dotyczy również zaciągniętych kredytów, które wkrótce będą rolowane. Obecnie przedsiębiorcy winni są bankom ponad 200 mld zł (w tym około 40 mld zł zaciągniętych w walutach). Z obliczeń Kolaja Partners wynika, że 47 proc. portfela ma termin zapadalności do 12 miesięcy. Oznacza to, że przedsiębiorcy nie tylko mają do spłacenia w ciągu kilku nadchodzących kwartałów około 98 mld zł. Tyle samo banki musiałyby im pożyczyć, żeby utrzymać poziom akcji kredytowej z bieżącego roku. A tego raczej nie uda się osiągnąć.

Jak światowy kryzys przekłada się na działalność i finanse polskich firm i jak muszą sobie one radzić w nowej "bezkredytowej" rzeczywistości  czytaj w środowym Pulsie Biznesu.  

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane