Na europejskiej fali

opublikowano: 31-03-2019, 22:00

Majdan, proeuropejski zryw Ukraińców z przełomu lat 2013/14, stał się początkiem szerszego otwarcia kraju na Zachód.

Na tej fali zaczęto ściągać do kraju zachodnich menedżerów i zatrudniać ich na najwyższych stanowiskach w wielkich państwowych firmach. Wkrótce do Kijowa pojechali również Polacy, często tacy, którzy wcześniej doświadczenia zbierali w naszych spółkach skarbu państwa. Dla części z nich wyjazd na Wschód to tylko epizod w karierze, ale są i tacy, którzy zostają na Ukrainie dłużej. [BAM] © Ⓟ

WOJCIECH BALCZUN

Po karierze menedżerskiej w Polsce — był m.in. szefem nadzoru w PLL Lot i prezesem PKP Cargo — spróbował sił za granicą. Trzy lata temu wygrał konkurs na prezesa państwowych Kolei Ukraińskich — Ukrzaliznyca. Po zatwierdzeniu jego kandydatury przez rząd w Kijowie w czerwcu 2016 r. objął stanowisko. W sierpniu 2017 r. z powodów osobistych podał się do dymisji, która została przyjęta.

REMIGIUSZ PASZKIEWICZ

Wiceprezesem Ukrzaliznycy odpowiedzialnym za infrastrukturę kolejową na Ukrainie został w czerwcu 2016 r. Ukraińcy docenili jego wieloletnie doświadczenia menedżerskie m.in. w PKP PLK, gdzie był prezesem, spółkach chemicznych z grupy Orlenu oraz w instytucjach centralnych, m.in. Ministerstwie Finansów i NBP. Funkcję pełni nadal.

PAWEŁ STAŃCZAK

W sierpniu 2017 r. zwyciężył w konkursie na prezesa Ukrtransgazu, operatora ukraińskich magistrali gazowych. Na wybór Polaka wpływ miały m.in. jego wcześniejsze doświadczenia menedżerskie w PGNiG i Gaz-Systemie. Jego nominację na szefa strategicznej spółki zablokowała jednak ukraińska służba bezpieczeństwa. Ostatecznie Paweł Stańczak został wiceprezesem Ukrtransgazu.

JAKUB KARNOWSKI

Były prezes PKP członkiem rady nadzorczej ukraińskiej poczty Ukrposzty został w październiku zeszłego roku. Wraz z nim do nadzoru weszli nie tylko Ukraińcy, ale także eksperci z Belgii, Danii i Rumunii. Wybór zachodnich menedżerów ma pomóc w restrukturyzacji i przystosowaniu poczty do europejskich standardów.

SŁAWOMIR NOWAK

Były polityk PO, minister transportu i bliski współpracownik Donalda Tuska karierę menedżerską na Ukrainie zaczął w październiku 2016 r. kiedy bez konkursu został p.o. prezesa Ukrawtodoru, czyli państwowej agencji drogowej, odpowiednika naszej GDDKiA. W związku z nominacją wystąpił o ukraińskie obywatelstwo i je otrzymał. Ukrawtodorem kieruje nadal.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu