Na polskie drogi może zabraknąć 12 mld EUR

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 20-10-2008, 00:00

Drożeją inwestycje w infrastrukturę. Rodzi to problemy z ich realizacją oraz grozi utratą unijnej kasy.

Drożeją inwestycje w infrastrukturę. Rodzi to problemy z ich realizacją oraz grozi utratą unijnej kasy.

Skokowy wzrost cen materiałów, robocizny oraz wahania kursowe nie rokują dobrze polskim planom inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych z funduszy unijnych. Może nam zabraknąć sporo budżetowej kasy, co pociągnie za sobą utratę części pieniędzy wysupłanych przez Brukselę.

Urzędnicza świadomość

Z analizy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wynika, że przekroczenie kosztów tych inwestycji w latach 2000-06 sięga 2,4 mld EUR. Jeszcze gorzej może być w latach 2007- -13, bo może zabraknąć aż 12 mld EUR! To około 30 proc. puli dostępnej z UE.

— Negatywne skutki wzrostu kosztów oznaczają m.in. problemy ze zrealizowaniem projektów w terminie i w zakresie wymaganym przez Komisję Europejską oraz częściową utratę pieniędzy z Funduszu Spójności. Będą też mieć negatywny wpływ na budżet państwa: niższe dochody, koszty ewentualnych kar — twierdzi Jarosław Orliński, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.

Jego zdaniem, konieczne jest przyśpieszenie inwestycji na etapie przygotowania i przetargu — przedłużające się procedury kosztują, i to słono. Pewną szansę w tym przypadku stwarza wdrożenie nowych ustaw środowiskowych.

Spowiedź publiczna

Do końca tego roku i w I kwartale przyszłego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma ogłosić przetargi na 344 km dróg ekspresowych. To dużo, bo obecnie jest w budowie 182,5 km, a w przebudowie 66 km. Znacznie gorzej przedstawia się sprawa autostrad — buduje się tylko 116 km, a przetargi trwają na 45,5 km.

Resort infrastruktury wyliczył obecne zaangażowanie finansowe w drogowe inwestycje. Wydatki na autostrady to 1,5 mld zł — z planowanych w programie do 2012 r. 18,2 mld zł, na drogi ekspresowe 2,5 mld zł — z planowanych 46,9 mld zł, na obwodnice 365 mln zł — z planowanych 6,5 mld zł. Słabo wygląda sytuacja w projektach wzmocnienia i przebudowy dróg. Tu wydatki sięgają 956 mln zł — z planowanych 4,8 mld zł. 973 km dróg jest wzmacnianych i przebudowywanych. To nie najlepszy wynik, bo w ostatnich latach remontowano rocznie nawet 2 tys. km dróg. Zresztą inwestycje we wzmocnienia i przebudowy były jednym z niewielu udanych projektów GDDKiA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu