Na rozwój portów lotniczych w Polsce 6-8 mld euro

Polska Agencja Prasowa SA
29-05-2006, 15:41

Na rozwój portów lotniczych w latach 2007- 2013 Polska może otrzymać z Unii Europejskiej od 6 do 8 mld euro - poinformował w poniedziałek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) Tomasz Kądziołka.

Na rozwój portów lotniczych w latach 2007- 2013 Polska może otrzymać z Unii Europejskiej od 6 do 8 mld euro - poinformował w poniedziałek prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) Tomasz Kądziołka.

"Wymaga to z naszej strony zmiany przepisów, które umożliwią absorpcję środków unijnych. W resorcie transportu przygotowywana jest nowelizacja Prawa lotniczego. Projekt zmian będzie gotowy pod koniec tego roku" - powiedział Kądziołka podczas polsko- holenderskiej konferencji "Rozwój portów lotniczych w Polsce".

Dodał, że rozwój portów lotniczych będzie zależał od lokalnych władz samorządowych i działań rynkowych. "Resort transportu wspólnie z ULC chce stworzyć rozwiązania prawne sprzyjające finansowaniu tej sfery gospodarki" - powiedział.

Zdaniem Kądziołki, dane statystyczne wskazują, że "nastąpiło przebudzenie rynku lotniczego w Polsce; ten trend trzeba za wszelką cenę utrzymać".

W pierwszym kwartale br. polskie lotniska obsłużyły ponad 2,5 mln pasażerów w ruchu regularnym, z czego ponad 43,5 proc. stanowili pasażerowie tanich linii. W tym samym okresie ub.r. tanie linie miały 25,8 proc. udziału w rynku.

Nadal zdecydowanie największą grupą klientów w polskich portach lotniczych byli pasażerowie PLL LOT. Stanowili oni ponad 36 proc. wszystkich obsłużonych pasażerów na rynku przewozów regularnych. Na drugim miejscu znalazł się tani przewoźnik Wizz Air. Trzecią pozycję zajmuje Ryanair, a na kolejnych miejscach są: Centralwings, Lufthansa oraz SkyEurope.

Swój udział w rynku przewozów regularnych zdecydowanie zwiększyły tanie linie (LCCs). Spośród dziewięciu LCCs latających obecnie do i z naszego kraju, aż siedem znalazło się w pierwszej dziesiątce największych przewoźników w Polsce: węgierski Wizz Air, irlandzki Ryanair, polskie linie Centralwings, słowacki Sky Europe, brytyjski easyJet, niemiecki Germanwings, norweski Norwegian Air Shuttle.

W sumie tani przewoźnicy przewieźli w pierwszym kwartale 2006 r. 1,12 mln osób, czyli 43,5 proc. pasażerów korzystających z przewozów w ruchu rozkładowym.

Zdaniem Kądziołki, zasadniczą rolę w rozwoju lotnisk regionalnych mogą w najbliższych latach odegrać samorządy. "Przepisy są tylko jednym z elementów, inicjatywa musi drzemać w ludziach" - dodał. Przykładem takiej inicjatywy jest, zdaniem prezesa ULC, rozwój portu regionalnego w Modlinie (woj. mazowieckie).

"Marszałek województwa przeznaczył na ten cel 15 mln zł. Lotnisko rozwija się przy dużym zaangażowaniu samorządu. Został powołany pełnomocnik województwa, by to lotnisko stało się portem dla regionu mazowieckiego już na jesieni 2007 r." - dodał prezes.

Podkreślił, że najgorzej jest na wschodzie kraju, gdzie brakuje infrastruktury lotniskowej. Planowane lokalizacje Regionalnych Portów Lotniczych to m.in.: Białystok, Lublin, Radom, Kielce, Opole i Koszalin

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Na rozwój portów lotniczych w Polsce 6-8 mld euro