Na rozwoju lotnictwa korzysta cały rynek

Jarosław Błaszczak
opublikowano: 11-05-2006, 00:00

Liberalizacja rynku lotniczego i zmieniająca się sytuacja społeczno-gospodarcza w Polsce nasiliły mobilność Polaków i spowodowały zmianę stylu podróżowania. Statystyki potwierdzają, że Polacy coraz częściej korzystają z transportu lotniczego. Przyczyniła się do tego drastyczna obniżka cen biletów przez przewoźników niskokosztowych i rozszerzenie wachlarza oferowanych połączeń. Większość pasażerów tanich linii lotniczych to „nowi” pasażerowie, którzy w przypadku braku tanich połączeń w ogóle by nie podróżowali lub wybraliby inny środek transportu. Ekspansja przewoźników niskokosztowych spowodowała nie tylko wzrost liczby pasażerów, ale również obsługiwanych tras. Wiele nowych tras lotniczych obsługiwanych przez tanie linie wcześniej nie istniało lub zostało w przeszłości „porzuconych” przez tradycyjnych przewoźników.

Działalność tanich linii lotniczych w istotnym stopniu wpływa również na rozwój regionalny. Część lotnisk obsługujących przewoźników niskokosztowych jest zlokalizowana w słabo rozwiniętych regionach. W tych przypadkach rozwój przewozów lotniczych stanowi mocny impuls do aktywizacji ekonomicznej regionu.

Coraz większa liczba Polaków decyduje się na wypoczynek za granicą. Sprzyja temu szersza oferta biur podróży, wzrastająca zamożność społeczeństwa i dostęp do atrakcyjnych ofert. Transport lotniczy za stosunkowo niewielkie pieniądze pozwala klientom na rozszerzenie wyboru możliwych miejsc wypoczynku. Korzystne z punktu widzenia klienta są także internetowe kanały sprzedaży, prowadzone przez wszystkich przewoźników, i coraz szerszy dostęp Polaków do tej metody zakupu biletów. Sprzedaż biletów przez internet promują przede wszystkim tani przewoźnicy, dla których jest to jeden ze sposobów ograniczania kosztów transakcyjnych.

Należy zaznaczyć, że specyfiką polskiego rynku lotniczego jest ciągle jeszcze stosunkowo niska skłonność Polaków do korzystania z transportu lotniczego. To się powoli zmienia. Niezależnie od rozwoju przewozów tanich linii lotniczych, które pozwalają coraz szerszym grupom klientów na korzystanie z tego typu transportu, wzrasta liczba Polaków o statusie ekonomicznym umożliwiającym podróżowanie liniami lotniczymi, zarówno służbowo, jak i prywatnie. Tendencja ta jest efektem stałego wzrostu gospodarczego Polski i tworzenia się klasy średniej, stanowiącej na ogół największą grupę pasażerów linii lotniczych.

Polacy niewątpliwie skorzystali na dynamicznych zmianach, które w ostatnich latach zachodzą na rynku usług transportu lotniczego. Zmiany te będą się w najbliższych latach pogłębiać, w związku z tym w perspektywie średnioterminowej można się spodziewać zwiększenia oferty przez przewoźników oraz ciągłego wzrostu liczby pasażerów, w szczególności w segmencie tanich linii lotniczych.

Jarosław Błaszczak

menedżer w dziale doradztwa transakcyjnego Ernst & Young

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Błaszczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu