Nadchodzi era detalicznego imperium

Maciej Pilarski
04-07-2005, 00:00

Największa sieć detaliczna na świecie namierzyła kolejny cel. Uwagę Wal-Martu przyciągnęła Polska i kilka innych krajów Europy Wschodniej. Nie jest jeszcze jasne, kiedy inwazja nastąpi, ale nastąpi na pewno. „Efekt Wal-Martu”, o którym do tej pory czytaliśmy w podręcznikach ekonomii, stanie się naszą rzeczywistością.

Dla producentów żywności w Polsce oznacza to walkę o przetrwanie. Nie trzeba się zbytnio obawiać o stan sieci handlowych dominujących obecnie na polskim rynku, ale o presję, jaką pojawienie się tak potężnego gracza wywrze na dostawcach. Producenci żywności dostarczający do sieci handlowych, operujący już teraz przy zminimalizowanych marżach, staną przed jeszcze trudniejszym zadaniem.

Pojawienie się nowego podmiotu będzie miało daleko idące konsekwencje. Można spodziewać się ogromnego nacisku cenowego — aby móc konkurować z Wal-Martem, obecni współgracze z rynku detalicznego zaczną renegocjować warunki z producentami. Chcąc zaznaczyć swoją obecność na rynku, Wal-Mart spowoduje presję deflacyjną, co z kolei przełoży się na efekt makroekonomiczny. Polityka „niskich cen każdego dnia” wymusi na dostawcach udoskonalenia łańcucha dostaw. To z kolei będzie przyczyną kosztownych inwestycji informatycznych.

Przyjęcie postawy „jakoś to będzie” jest taktyką samobójczą. Jedynym skutecznym sposobem ratowania się przed topniejącym zyskiem jest poprawa marży. Przy obecnych uwarunkowaniach na rynku dóbr konsumpcyjnych może nam w tym pomóc jedynie innowacyjność. Tylko przygotowywanie nowych produktów i szybkie tempo wprowadzania ich na rynek będzie podstawowym narzędziem w walce o marże i o zyski.

Maciej Pilarski ekspert Deloitte

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Pilarski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nadchodzi era detalicznego imperium