Nadwyżki trafiają w różne miejsca

Bartosz Sawicki
opublikowano: 21-03-2011, 00:00

Firmy najchętniej inwestują w lokaty i depozyty, które dają swobodny dostęp do pieniędzy.

Przedsiębiorcy polubili rachunki lokacyjne — z wzajemnością

Firmy najchętniej inwestują w lokaty i depozyty, które dają swobodny dostęp do pieniędzy.

Przedsiębiorstwa swoje nadwyżki finansowe powinny inwestować w rozwój biznesu lub ewentualnie gromadzić je jako środki obrotowe do wykorzystania w gorętszym okresie. Zanim to jednak nastąpi, warto pomnażać wolny kapitał, korzystając z produktów inwestycyjnych oferowanych przez banki. Zdaniem analityków najlepszym rozwiązaniem dla przedsiębiorców są lokaty. W ich przypadku banki zakładają, że zysk z firmowych lokat jest przychodem. Oznacza to, że prowadzący działalność rozliczają pieniądze zarobione w ten sposób za pomocą podatku CIT.

Lokaty i jeszcze raz lokaty

— Prawo podatkowe premiuje inwestowanie w lokaty, ponieważ przedsiębiorstwa nie płacą podatku Belki. W związku z tym to właśnie lokaty są najbardziej atrakcyjne dla firm — mówi dr Marek Dietl, ekspert z Business Centre Club.

Według danych NBP w styczniu 2011 r. portfel depozytów założonych na okres krótszy niż dwa lata wynosił nieco ponad 3,6 mld zł. To kwota porównywalna z ubiegłoroczną. Duży popyt na lokaty potwierdzają także bankowcy.

— Z naszych obserwacji wynika, że wciąż największym zainteresowaniem firm cieszą się lokaty bankowe, w tym rachunki lokacyjne, które pozwalają na elastyczne zarządzanie nadwyżkami finansowymi firmy i swobodne dysponowanie środkami bez utraty naliczonych odsetek — firma może w każdej chwili przelać środki z rachunku lokacyjnego na bieżący, nie tracąc naliczonych odsetek — zauważa Beata Lewicka-Stysło, menedżer produktu w BNP Paribas Fortis.

Szybki dostęp

Rzeczywiście, dla przedsiębiorców liczą się głównie dwie rzeczy: prosta konstrukcja usługi i szybki dostęp do pieniędzy. Firmy chcą mieć możliwości uruchomienia środków, kiedy nadarzy się okazja inwestycyjna.

— Z tego powodu przedsiębiorcy chętnie zakładają lokaty typu overnight — mówi Marek Dietl.

Jak zauważają analitycy, dużą popularnością cieszą się również e-lokaty dostępne poprzez serwisy bankowości elektronicznej i charakteryzujące się atrakcyjnym oprocentowaniem oraz lokaty negocjowane, które dostępne są dla wyższych kwot. Chociaż lokaty dla przedsiębiorców są w większości mniej atrakcyjnie oprocentowane niż depozyty dla klientów indywidualnych, banki w tym segmencie mają bardzo szeroką ofertę.

— Banki, współpracując z firmami, główny nacisk kładą na kompleksowość oferty — od obsługi bieżącej poprzez depozytową aż do kredytowej włącznie, udostępniając klientom produkty najlepiej dopasowane do ich potrzeb — podkreśla Beata Lewicka-Stysło.

Na polskim rynku istnieją także fundusze inwestycyjne skierowane wyłącznie do firm i instytucji. Przy tego typu inwestycjach fundusze z reguły nie pobierają opłat za wejście i wyjście z takiego funduszu. Jedynym kosztem dla inwestora jest opłata za zarządzanie, potrącana z bieżącej wyceny jednostek uczestnictwa.

Bez wielkich zmian

Zdaniem analityków nie zanosi są znaczące zmiany na rynku produktów inwestycyjnych. W ciągu nadchodzących miesięcy będą zapewne pojawiać się pojedyncze atrakcyjne oferty, którymi banki będą starały się przyciągnąć firmy. Nie jest to jednak równoznaczne ze zwiększoną rywalizacja z ich strony.

— Nie spodziewamy się w najbliższym czasie zaostrzenia walki konkurencyjnej w obszarze depozytów firmowych. Polski sektor bankowy cechuje raczej pewna nadpłynność. Nie spodziewamy się skokowych zmian oprocentowania, rynek będzie podążać za wzrostem stóp procentowych i decyzjami RPP — prognozuje Beata Lewicka-Stysło.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Sawicki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu