Najbardziej chwalą klimat

MAG
opublikowano: 08-11-2006, 00:00

Przedsiębiorcy narzekają na infrastrukturę i brak rąk do pracy, ale 80 proc. z nich chce znowu inwestować we Wrocławiu.

Wrocław postawił na kulturę i przez to wypracował wyjątkowe otoczenie biznesowe — wynika z raportu firmy doradczej KPMG. Aż 86 proc. dużych i 72 proc. małych i średnich firm już obecnych w mieście planuje dalsze inwestycje.

— To najlepsza wizytówka dla miasta. Na dodatek samorząd jest dobrze oceniany przez przedsiębiorców. Do bolączek należy infrastruktura (z Wrocławia łatwiej dostać się do Pragi niż Warszawy), ale to leży w gestii władz centralnych. Drugi problem to braki kadrowe. Tym związanym z odpływem młodzieży można przeciwdziałać, popularyzując przedsiębiorczość. Około 20 proc. pytanych firm uważa, że brakuje jeszcze kooperantów — to właśnie szansa dla młodych ludzi — podpowiada Mirosław Proppé, dyrektor w departamencie doradztwa gospodarczego KPMG.

Przedsiębiorcy uwzględnieni w badaniu (51 firm) najbardziej chwalą klimat miasta wysp i otoczenie biznesowe. Najgorzej oceniają zasoby ludzkie. Raport wskazuje, że 64 proc. dużych firm odczuwa brak fachowców, a 55 proc. — osób ze średnim wykształceniem.

— Wszędzie zauważa się wzrost popytu na wykwalifikowane kadry, co jest efektem tego, że w ostatnich latach nie kształcono w Polsce specjalistów z branży technicznej —ocenia Adam Żołnowski, były prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Przedstawicielom miasta raport się podoba, choć nie bez zastrzeżeń.

— W kilku miejscach raport odzwierciedla bardziej życzenia niż stan faktyczny. Polemizowałbym też z danymi GUS dotyczącymi przedsiębiorczości, bo wynika z nich, że liczba małych i średnich firm spada. Trzeba pamiętać o dużej szarej strefie na Dolnym Śląsku i jednoosobowych firmach, które ludzie wyrejestrowali, gdy dostali pracę w dużych koncernach —mówi Paweł Panczyj, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu