Najbardziej liczy się koszt

MATEUSZ GÓRZNY dyrektor sprzedaży i dystrybucji segmentu klienta indywidualnego w Banku Zachodnim WBK
13-12-2016, 22:00

KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że w ciągu ostatnich pięciu lat już co drugi polski internauta miał doświadczenia z co najmniej jednym produktem kredytowym, który nadal spłaca lub już spłacił. Przedstawiciele pokolenia X, czyli dzisiejsi czterdziestolatkowie, to grupa, w której odsetek posiadających kredyty jest największy. Kredyty spłaca już co drugi przedstawiciel pokolenia Y i baby boomers, ale tylko 23 proc. osób z najmłodszego pokolenia.

To jasno pokazuje, że doświadczenia z produktami kredytowymi są bezpośrednio powiązane z etapem życia — pokolenie X, najbardziej aktywne na rynku pracy, kupuje nieruchomości czy inwestuje w dobra trwałe, takie jak samochód. Najmłodsi tego typu wydatki mogą odłożyć na później, stąd znacznie rzadziej są posiadaczami kredytów.

Jeżeli chodzi o podstawowe źródła wiedzy o produktach kredytowych, większość internautów, bo aż dwóch na trzech, szuka możliwości zaciągnięcia pożyczki we własnym banku. Co trzeci szuka dodatkowo informacji w banku konkurencyjnym. Warto zwrócić uwagę, że wiek determinuje preferowane sposoby dowiadywania się o szczegółach danych produktów. To pokolenie baby boomers, czyli osoby po 50. roku życia, najchętniej odwiedza placówki bankowe, gdy chce zaczerpnąć informacji o kredycie.

Natomiast najmłodsi zdecydowanie chętniej korzystają w tym celu ze źródeł internetowych (43 proc. w firmach online oferujących tzw. szybkie pożyczki, 39 proc. na forach internetowych, 37 proc. na portalach poświęconych tematyce finansowej oraz 34 proc. korzysta z porównywarek online) oraz z doświadczeń rodziny (45 proc.).

Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przy zaciąganiu kredytu czy pożyczki gotówkowej należą: jej całkowity koszt (53 proc.), wysokość rat (47 proc.) oraz wysokość oprocentowania (35 proc.). Można zatem powiedzieć, że najistotniejsze z punktu widzenia kredytobiorcy jest to, ile realnie będzie musiał zapłacić za to, że decyduje się na pożyczenie pieniędzy oraz jak to obciąży jego miesięczny budżet. Jednak pomimo deklaracji uwzględniania całkowitego kosztu pożyczki jako kluczowego czynnika decydującego o wyborze danej oferty, właściwą definicję RRSO zna tylko 55 proc. badanych. [FOT. ARC] © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATEUSZ GÓRZNY dyrektor sprzedaży i dystrybucji segmentu klienta indywidualnego w Banku Zachodnim WBK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Najbardziej liczy się koszt