Najlepszy wrzesień od czterech lat

Paweł Janas
09-10-2007, 00:00

W ubiegłym miesiącu dilerzy sprzedali 22,8 tys. nowych aut. Ale czują spory niedosyt.

Motoryzacja Rynek nowych aut rozwija się bardzo dobrze. Tylko te wybory...

W ubiegłym miesiącu dilerzy sprzedali 22,8 tys. nowych aut. Ale czują spory niedosyt.

We wrześniu sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce wyniosła 22,8 tys. sztuk. To najlepszy rezultat od czterech lat — wynika z danych firmy Samar. Lepiej było ostatnio we wrześniu 2003 r., kiedy nabywców znalazło 30,3 tys. pojazdów. Na tle pozostałych miesięcy 2007 r. ten wrzesień wypada jednak gorzej: słabszy wynik dilerzy zanotowali tylko w lutym i sierpniu.

— W porównaniu z wcześniejszymi wynikami można czuć niedosyt. Na mniejszą niż w kilku poprzednich miesiącach sprzedaż negatywny wpływ mogło mieć zamieszanie związane z przygotowaniami do wyborów. Poza tym to okres tuż po wakacjach, więc przedsiębiorcy nie rozwinęli jeszcze zakupów — twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Kluczowy fiskus

Pozytywne jest utrzymanie się tendencji wzrostowej. Po trzech kwartałach producenci i importerzy sprzedali 217,4 tys. aut osobowych, o 24,2 proc. więcej niż do końca września 2006 r.

— Liczę, że rynek krajowy nadal będzie się rozwijał, choć może nie tak szybko, jak wcześniej. Do końca roku, jeśli nie wydarzy się nic nieprzewidzianego, sprzedaż powinna sięgnąć 275-280 tys. sztuk — przewiduje szef Samaru.

Nadal więc nie przekroczy magicznej bariery 300 tys. sztuk. Ostatni raz udało się to w 2004 r. W 2006 r. dilerzy sprzedali 238,7 tys. nowych aut.

— Bez odejścia od podatku akcyzowego i ustalenia VAT na poziomie neutralnym dla firm nie ma co liczyć na radykalne zwiększenie sprzedaży. Szybko to zapewne nie nastąpi — dodaje prezes Samaru.

Czołówka bez zmian

Po trzech kwartałach wszystkie marki z czołowej dziesiątki mogą cieszyć się poprawą wyników w porównaniu z 2006 r. Kolejność czołowych firm nie zmieniła się w porównaniu z sierpniem. Na pozycji lidera umocniła się Toyota, która sprzedała od początku stycznia 27,1 tys. aut, o 23,6 proc. więcej niż przed rokiem.

Także w drugiej dziesiątce dominuje tendencja rosnąca. Zaledwie jedna firma zaliczyła spadek sprzedaży. Nissan po dziewięciu miesiącach sprzedał u nas 5,2 tys. aut, o 4,08 proc. mniej niż przed rokiem.

— Być może to problemy z dostawami samochodów na polski rynek, bo przecież oferta modelowa jest bardzo dobra — ocenia Wojciech Drzewiecki.

Paweł Janas

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Najlepszy wrzesień od czterech lat