Czytasz dzięki

Największe inwestycje w dworce w historii PKP

  • Materiał partnera
opublikowano: 31-01-2020, 10:47

Realizowany już od trzech lat Program Inwestycji Dworcowych wkracza w decydującą fazę. Rok 2020 będzie, pod wieloma względami, kluczowym dla budowy i modernizacji dworców kolejowych w Polsce.

Program Inwestycji Dworcowych (PID) na lata 2016-23 zakłada realizację ponad 200 inwestycji dworcowych w całym kraju o łącznej wartości przekraczającej 1,5 mld zł. To największy program inwestycji w dworce kolejowe w historii PKP.

zarządu ds. inwestycji PKP S.A.
Zobacz więcej

Małgorzata Zielińska członek

zarządu ds. inwestycji PKP S.A.

— Zaawansowanie realizacyjne PID jest duże. Podjęte prace dotyczą już ponad 180 dworców, nie tylko tych najbardziej okazałych, w największych miastach Polski, ale też w miejscowościach szerzej nieznanych — mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu ds. inwestycji PKP S.A.

— Dworce są ważnym elementem infrastruktury kolejowej. Wraz z innymi elementami kolejnictwa podlegają obecnie intensywnej modernizacji i rozbudowie. Inwestycje te sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i przeciwdziałaniu tzw. wykluczeniu komunikacyjnemu — dodaje.

Bez ograniczeń W 2020 r. Polskie Koleje Państwowe S.A. chcą udostępnić pasażerom kolejne dworce — w Sędziszowie Małopolskim, Oświęcimiu, Pomiechówku, Bielsku Podlaskim i Nidzicy. Spółka ogłosi też nowe przetargi, rozpocznie prace projektowe i budowlane. W wielu obiektach w całej Polsce będzie też kontynuować prace rozpoczęte w minionych latach. Tylko w ostatnim czasie PKP S.A. ogłosiły przetargi na projekt budowy lub modernizacji 18 dworców. Większość inwestycji dworcowych wchodzi w tym roku w decydującą fazę.

Aż 42 proc. wszystkich projektów jest obecnie w trakcie prac budowlanych bądź na etapie wyboru wykonawcy. Kolejne 40 proc. znajduje się w fazie wyboru pracowni architektonicznych lub opracowania dokumentacji projektowych.

— Wzrost cen materiałów i usług budowlanych w minionych latach spowodował podwyższenie kosztów realizacji PID. Największe trudności przeżywaliśmy w latach 2016-17. Konsekwencją było pojawienie się opóźnień w realizacji, bo część przetargów trzeba było powtarzać. Dochodziło bowiem do tego, że wartość niektórych prac rosła aż o 100 proc. — przyznaje Małgorzata Zielińska. — Te trudności nie powodują jednak ograniczenia zakresu PID — podkreśla.

Program dworcowy jest finansowany z trzech źródeł. Środki na jego realizację pochodzą średnio w 65 proc. z funduszy unijnych, w 25 proc. z budżetu państwa, a w 10 proc. ze środków własnych PKP. — Wysokość wkładu unijnego jest niemal niemożliwa do zmiany, co powoduje, że PKP S.A. musi angażować więcej środków własnych i liczyć na wsparcie z budżetu państwa — objaśnia Małgorzata Zielińska. —

Jak dotąd wzrost wartości inwestycji zakładanych w PID, spowodowanych ruchem cen, przekroczył nieznacznie 10 proc. kwot wyjściowych. Nie ma więc tragedii. Ostatnie postępowania pokazują, że na rynek wykonawców budowlanych powraca stabilizacja — zaznacza.

Więcej niż połowa

W trakcie realizacji inwestycji w dworce PKP S.A. staje w obliczu całego mnóstwa wyzwań. — Największe bolączki dotyczą etapu projektowania inwestycji kubaturowych — konstatuje Małgorzata Zielińska.

— Etap projektowania staje się często większym wyzwaniem dla PKP niż faza realizacji już uzgodnionego projektu. Dobrze opracowany projekt to więcej niż połowa sukcesu i brak zmartwień na etapie realizacji. Te spowodowane są na ogół pojawianiem się kłopotów wykonawczych i koniecznością prowadzenia ciągłych negocjacji z generalnym wykonawcą — dopowiada.

Realizacja PID spowodowała więc zmianę wyjściowego podejścia PKP S.A. do etapu projektowania inwestycji, do kształtu umów dotyczących projektowania i wynagrodzeń za projekty.

— Projekty nie zawsze spełniają nasze oczekiwania, jest mnóstwo poprawek. Właśnie tu tkwią główne zagrożenia, ale udaje się nam z powodzeniem je kontrolować — akcentuje Małgorzata Zielińska. [POL]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane