Największy samolot pasażerski Airbus A380 wystartował

Polska Agencja Prasowa SA
27-04-2005, 12:40

Największy na świecie samolot pasażerski Airbus A380 wystartował w pierwszy lot próbny w środę przedpołudniem z lotniska Tuluza-Blagnac.

Największy na świecie samolot pasażerski Airbus A380 wystartował w pierwszy lot próbny w środę przedpołudniem z lotniska Tuluza-Blagnac.

    W zależności od warunków pogodowych potrwa on od jednej do pięciu godzin. W momencie startu niebo było bezchmurne, wiał lekki wietrzyk.

    Na lotnisku w Blagnac w czasie startu A380 wstrzymano cały ruch, by dać mu wolną drogę.

    W czasie próbnego lotu, w samolocie, który przewidywany jest dla 555 pasażerów, choć mógłby pomieścić i 840, znajduje się tylko 6-osobowa załoga: dwaj piloci i czterech inżynierów-nawigatorów.

    Ten pierwszy lot oznacza jeszcze jeden krok Airbusa w rywalizacji z amerykański Boeingiem o pierwszeństwo w dziedzinie samolotów jumbo jet. Boeing miał dotychczas monopol dzięki maszynom Boeing 747.

    Jednocześnie pierwszy lot A380 okazał się sukcesem widowiskowym: wokół lotniska i przed wielkim ekranem w centrum Tuluzy zgromadziło się ponad 50 tysięcy ludzi, którzy śledzili start do dziewiczego lotu. Niektórzy z nich noc  spędzili w samochodach koło lotniska, by nie przegapić tego wydarzenia.

    22 koła maszyny, ważącej 421 ton oderwały się od ziemi, kiedy samolot znajdował sią na wprost trybuny prasowej. Poprzedzany przez mały samolot Corvette olbrzym uniósł się w powietrze przy oklaskach widzów, wśród których były tysiące pracowników Airbusa. Odleciał ku północnemu-zachodowi.

     Maszyna prototypowa, która w środę odbywa pierwszy lot nie ma wewnątrz siedzeń dla pasażerów, przenosi natomiast 20 ton różnych urządzeń pomiarowych, których wskazania przekazywane są na ziemię.  Ok.30 inżynierów na ziemi ocenia przekazywane za pośrednictwem satelity dane dotyczące parametrów lotu. W sumie przekazywane dane dotyczą 6000 parametrów.

    Samolot A380 w standardowej wersji handlowej będzie przewoził 555 pasażerów na trasach do 15 tys. km. Do eksploatacji wejdzie w 2006 r.  Pierwszy egzemplarz mają otrzymać Singapore Airlines w lecie 2006 r.

    Program lotów próbnych zakłada, że w ciągu najbliższego roku testowanych będzie pięć maszyn. W sumie muszą one odbyć pomyślnie 2300 godz. lotów, by A380 został dopuszczony do eksploatacji przez światowe urzędy ruchu lotniczego.

    Prace nad modelem A380 z dwoma pokładami pasażerskimi i jednym towarowym kosztowały dotychczas 10,7 mld euro. Jedna trzecia została pokryta w formie kredytu przez Niemcy, Francję, Hiszpanię i Wielką Brytanię.

    Decyzja o przygotowaniu drugiej wersji towarowej i spełnieniu surowszych wymogów, jeśli chodzi o ograniczenie hałasu, podniosła koszty o 1,45 mld euro.   W zależności od wersji maszyna A380 ma kosztować 263 -  286 mlndol. Firma Airbus liczy na to, że w ciągu najbliższych 40 lat zarobi na tym samolocie ok. 150 mld euro.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Największy samolot pasażerski Airbus A380 wystartował