Nauka rozmija się z biznesem

KA
05-09-2012, 00:00

Jeśli dochodzi do współpracy nauki z biznesem, to głównie z inicjatywy firm. Efekty nie są oszałamiające.

W latach 2009-11 wydatki na działalność innowacyjną poniosło 62,5 proc. mazowieckich firm — wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza. W jednej trzeciej firm inwestujących w innowacje inwestycje związane były ze współpracą z wyższymi uczelniami i instytutami naukowymi. Jednak tylko w 11 proc. przypadków do nawiązania relacji doszło z inicjatywy jednostki naukowej.

— Widać pewną bierność świata nauki. Ośrodki naukowe nie oferują swoich usług, nie pokazują, co mogą zrobić — przyznaje prof. dr hab. Joanna Cygler ze Szkoły Głównej Handlowej. Ponad 90 proc. przedsiębiorstw było zadowolonych ze współpracy z jednostkami naukowymi, wskazując głównie na możliwość wprowadzenia na rynek nowych produktów lub wejście na nowe rynki.

— Czasy są takie, że nauka nie przeżyje bez przedsiębiorstw, a przedsiębiorstwa z trudem przetrwają bez nauki. Samodzielnie trudno kreować przewagi konkurencyjne.Korzystając z ludzi i sprzętu, który już jest w ośrodkach naukowych, mogą osiągnąć to samo niższymi nakładami — mówi Joanna Cygler.

Wszystkie przedsiębiorstwa, które kooperowały z ośrodkami naukowo-badawczymi, finansowały tę współpracę — z ich własnych zasobów pochodziło 62 proc. jej kosztów. Ponadto korzystały z pieniędzy publicznych krajowych i zagranicznych. Sporadycznie wykorzystywały do tego kredyty komercyjne i inwestorów prywatnych. W latach 2009-11 nie więcej niż 50 tys. zł na innowacje wydawało 40 proc. firm, które w ogóle takie wydatki poniosły. Średnia wartość nakładów na działalność innowacyjną firmy wynosiła 197 tys. zł. Przynajmniej 1 mln zł wydało 11 proc. firm. Na nie przypadło 57 proc. ogółu nakładów mazowieckich firm na działalność innowacyjną. Pozytywny wpływ wydatków na innowacje na przychody wskazało 40 proc. firm. Ponad jedna czwarta uznała, że nakłady nie wpłynęły na sprzedaż, a 34 proc. nie miało w tej kwestii jednoznacznej opinii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Nauka rozmija się z biznesem