Naukowcy rozmawiali o innowacjach i komercjalizacji badań naukowych

20-06-2007, 17:09

Zapotrzebowanie na komercjalizację badań naukowych jest zjawiskiem kulturowym; warto zwiększać w Polsce te zapotrzebowania - przekonywał w środę w  Warszawie podczas seminarium nt. komercjalizacji odkryć naukowych prezes Polskiej Akademii Nauk (PAN), prof. Michał Kleiber.

Seminarium "Zasady i praktyka komercjalizacji odkryć naukowych i dostępne źródła finansowania" zorganizowały PAN oraz fundusz kapitału zalążkowego Business Angel Seedfund.

"Zapotrzebowanie na innowacje i komercjalizację badań naukowych jest w dużym stopniu zjawiskiem kulturowym. Musimy podejmować wysiłki, zmierzające ku zwiększeniu społecznych oczekiwań na innowacje" - powiedział prezes PAN. Zadeklarował, że będzie zapraszał do akademii polityków, naukowców, media i przedsiębiorców, aby to zjawisko krzewić.

Jednocześnie Kleiber zwrócił uwagę, że cała Europa ma problem z innowacyjnością. Pod tym względem jest ona daleko za Stanami Zjednoczonymi i Japonią. Szczególnie źle w Europie wypada pod tym względem Polska, "wielki importer innowacji" - dodał.

"Czy jedne z najbardziej innowacyjnych form na świecie, np. Microsoft czy Google, mogłyby w Polsce w ogóle powstać?" - zastanawiał się Kleiber. Jego zdaniem, nie zanosi się na to, "aby mogła u nas powstać firma, która za 10-20 lat trafi na listę najbardziej innowacyjnych na świecie. Jest tak, mimo że potencjałem intelektualnym nie odstajemy od reszty świata" - ocenił.

Swój wielki sukces w dziedzinie innowacyjności USA zawdzięcza m.in. wprowadzeniu w latach 80. przepisów, dzięki którym wszystkie podmioty prowadzące badania za pieniądze z budżetu federalnego, stają się właścicielami wyników tych badań - wyjaśnił Leszek Grabarczyk z Ministerstwa Nauki.

Do lat 80. państwo było sponsorem badań, ale USA to zmieniły i stało się ono inwestorem w badania - dodał. "Muszą to uwzględniać także inni uczestnicy globalnej gry. Miewamy teraz bowiem do czynienia z sytuacją, kiedy polskie, nieopatentowane wyniki badań zostają wykorzystane do zagranicznych prac, których efekty się patentuje" - tłumaczył Grabarczyk.

Grabarczyk poinformował, że jego resort uruchomił kilka mechanizmów pomocnych w rozwoju innowacyjności, np. program "Inicjatywa technologiczna". Kryteria przyznania środków na badania są tu "najkorzystniejsze dla projektów bliskich wdrożeniom w działalności gospodarczej" - tłumaczył. "W odpowiedzi na program napłynęło 500 wniosków, z czego 430 dotyczy prac badawczych. Około połowa z nich jest fatalnej jakości" - mówił przedstawiciel ministerstwa.

Od 2008 r. ma też ruszyć finansowany z funduszy strukturalnych program "Innowacyjny projekt badania+rozwój", skierowany do młodych i początkujących naukowców. Ma im on pomagać w tworzeniu projektów do wykorzystania przez konkretnego przedsiębiorcę.

Zdaniem prezesa firmy działającej na rynku urządzeń biotechnologicznych, Krzysztofa Kucharczyka, firm komercjalizujących wyniki badań nie powinni zakładać doktoranci, a profesorowie. "Owszem, studentów należy tam zatrudniać. Jeśli jednak profesorowie sami firm nie założą, niech nie oczekują, że zrobią to studenci, i że będą oni konkurencyjni dla firm amerykańskich profesorów!" - apelował.

Firma Kucharczyka jest przykładem sukcesu innowacyjnego. "KucharczykľTechniki Elektroforetyczne" posiada kilka patentów, zgłosiła siedem wniosków o kolejne. Produkty sprzedaje w Europie i USA. Innym przykładem sukcesu w Polsce jest osiągnięcie Instytutu Biotechnologii i Antybiotyków i spółki Bioton, które opracowały i produkują polską insulinę rekombinowaną. "Jednostka naukowo- badawcza wygenerowała spółkę w celu komercjalizacji swoich wyników" - tłumaczył Piotr Górecki z Biotonu.

Górecki poinformował, że nakłady na opracowanie technologii wytwarzania insuliny sięgnęły 43 mln zł, z czego państwo dało 8 mln. Wprowadzenie na polski rynek nowego leku, tańszego od zagranicznych insulin, pozwoliło obniżyć pułap refundacji tych leków. W efekcie, w ciągu roku od obniżki, państwo oszczędziło niemal 200 mln zł - podkreślił Górecki. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Naukowcy rozmawiali o innowacjach i komercjalizacji badań naukowych