NBP określił bariery rozwoju rynku kapitałowego w Polsce

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 10-02-2005, 17:31

Zbyt wysokie koszty związane z emisją akcji i instrumentów dłużnych na rynku publicznym oraz uciążliwość ikonieczność ujawniania informacji o firmie, to najpoważniejsze bariery w rozwoju rynku kapitałowego w Polsce - wynika z badania zaprezentowanego na czwartkowym seminarium przez ekspertów z NBP.

Zbyt wysokie koszty związane z emisją akcji i instrumentów dłużnych na rynku publicznym oraz uciążliwość ikonieczność ujawniania informacji o firmie, to najpoważniejsze bariery w rozwoju rynku kapitałowego w Polsce - wynika z badania zaprezentowanego na czwartkowym seminarium przez ekspertów z NBP.

Z badania wynika, że na dokuczliwość obowiązków informacyjnych narzeka 53,9 proc. emitentów akcji i 29,8 proc. emitentów instrumentów dłużnych oraz 22,7 proc. nieemitentów. Są oni niezadowoleni m.in. z tego, że muszą ujawniać informacje o planach i strategii firmy.

    Dokuczliwe dla przedsiębiorcw, są też koszty usług konsultingowych, sporządzania prospektu emisyjnego, jego druk i publikacja.

    W mniejszym stopniu badane firmy skarżyły się na uciążliwość przepisów regulujących emisje akcje na rynku publicznym - wynika z raportu NBP. Raport wskazuje jednocześnie, że 25,5 proc. emitentów instrumentów dłużnych oraz 38,7 proc,. nieemitentów nie zna prawa regulującego publiczne emisje akcji.

    Głównym celem badania była identyfikacja barier rozwoju krajowego rynku akcji i długu korporacyjnego.

    Badanie zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2004 roku przez ekspertów NBP we współpracy z Giełdą Papierów Wartościowych oraz Komisją Papierów Wartościowych i Giełd. Badaniem objęto 363 przedsiębiorstw - dotychczasowych emitentów papierów wartościowych, jak i firm, które nie korzystały dotąd z takiej formy pozyskania kapitału.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane