NBP: Słaba znajomość rynku kapitałowego ogranicza możliwości finansowania firm

Internet Securities
opublikowano: 10-02-2005, 16:46

Niewystarczająca znajomość rynku kapitałowego ogranicza możliwości finansowania przedsiębiorstw poprzez emisję akcji i instrumentów dłużnych, wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Bank Polski (NBP), warszawską giełdę i Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG). Istotną barierę rozwoju rynku kapitałowego ograniczają też koszty wejścia.

Niewystarczająca znajomość rynku kapitałowego ogranicza możliwości finansowania przedsiębiorstw poprzez emisję akcji i instrumentów dłużnych, wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Bank Polski (NBP), warszawską giełdę i Komisję Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG). Istotną barierę rozwoju rynku kapitałowego ograniczają też koszty wejścia.

Badanie, które zostało przeprowadzone w marcu i kwietniu 2004 r., a opublikowane przez NBP w czwartek, objęło reprezentatywną próbą 363 przedsiębiorstw – zarówno dotychczasowych emitentów, jak i firm, które nie korzystały z takiej formy pozyskania kapitału.

„Z badania wynika, że większość przedsiębiorstw, które nie emitowały papierów wartościowych, nie zgłasza zapotrzebowania na kapitał lub preferuje kredyt bankowy” – czytamy w opracowaniu badania.

„Dotychczasowi emitenci chcą korzystać ze znanego sobie sposobu finansowania. Emitenci akcji chcieliby pozyskiwać środki poprzez emisję akcji, a emitenci zbywalnych instrumentów dłużnych – dokonując kolejnych emisji obligacji lub zaciągając kredyty bankowe” – podano.

Z badania ankietowego wynika, że dla rynku akcji, jak też i papierów dłużnych, barierami są koszty finansowania związane z przeprowadzeniem emisji akcji czy papierów dłużnych na rynku publicznym.

„Jest to ważna bariera przede wszystkim dla dotychczasowych emitentów akcji, którzy najczęściej skarżą się na wysokie i mało uzasadnione koszty wynagradzania firm konsultingowych i audytorskich oraz koszty sporządzania i publikacji prospektu emisyjnego” – czytamy.

Innymi barierami są koszty finansowe i niefinansowe zwiększające przejrzystość przedsiębiorstwa, czyli koszty związane z przygotowaniem zatwierdzonego przez audytora sprawozdania finansowego i publikacją informacji o firmie.

„Jest to istotna bariera, bo przedsiębiorstwa obawiają się udostępnienia konkurencji zbyt wielu informacji. Dotyczy ona szczególnie małych przedsiębiorstw. W opinii nieemitentów ma niewielkie znaczenie” – podano.

Firmy nie znają też wystarczająco rynku, aby móc właściwie ocenić korzyści i koszty finansowania poprzez emisję akcji czy papierów dłużnych.

Przeprowadzający badanie zaznaczają jednak, że zostało ono dokonane w określonej fazie cyklu koniunkturalnego i konieczne jest powtórzenie badania w innej fazie cyklu.

W pierwszym kwartale 2004 roku na publicznym rynku kapitałowym było jeszcze niewiele emisji akcji, a dopiero drugi kwartał rozpoczął falę emisji i debiutów nowych firm na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) i rok 2004 zakończył się 36 debiutami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane