Negocjacje ws. wdrożenia nowego systemu pracy w Powertrain nadal bez efektu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 01-03-2006, 16:48

Nie przyniosła kompromisu środowa tura negocjacji dyrekcji ze związkowcami w bielskim zakładzie Fiat-GM Powertrain Polska w sprawie wdrożenia nowego systemu zmianowego, co jest warunkiem sięgających 81 mln euro inwestycji w spółce. Rozmowy będą kontynuowane w czwartek.

Nie przyniosła kompromisu środowa tura negocjacji dyrekcji ze związkowcami w bielskim zakładzie Fiat-GM Powertrain Polska w sprawie wdrożenia nowego systemu zmianowego, co jest warunkiem sięgających 81 mln euro inwestycji w spółce. Rozmowy będą kontynuowane w czwartek.

    Czasu na osiągnięcie kompromisu jest coraz mniej. Około 6 marca akcjonariusze mają podjąć decyzję o lokalizacji inwestycji. Do tego czasu miał być wypracowany kompromis w sprawie systemu pracy. Prezes Powertrain Polska Tadeusz Świerczek zapowiadał, że jeżeli tak się nie stanie, 81 mln euro może trafić do innego kraju. Wymienił Indie, Brazylię lub Turcję.

    Dyrektor personalny Powertrain Polska Marek Stanclik, powiedział w środę w rozmowie z PAP, że dotychczas nie udało się przekonać związkowców z NSZZ "Solidarność". "Rozmowy trwają. Będziemy starali się jeszcze przekonać partnerów. Kolejne spotkanie odbędzie się w czwartek" - powiedział Stanclik.

    Przewodnicząca "Solidarności" w Fiat Auto Poland, która zrzesza także związkowców z Powertrain Polska, Wanda Stróżyk powiedziała, że jest przekonana, iż decyzja o zainwestowaniu w bielski zakład już zapadła. Dlatego jej związek skupia się na podwyżkach płac, zwłaszcza minimalnej płacy gwarantowanej.

    Nowy system oznacza sześciodniowy tydzień pracy maszyn i pięciodniowy pracowników. Polega on na tym, że maszyny pracują sześć dni w tygodniu, a pracownicy podzieleni są na zmiany tak, że każdy z nich przepracuje w tygodniu 40 godzin, przy czym zmiana może wypaść w sobotę. Jedynym wyjątkiem jest około 50 pracowników służby utrzymania ruchu, którzy konserwują maszyny w niedzielę.

    Zdaniem zarządu wprowadzenie tego systemu gwarantuje inwestycje w wysokości 81 mln euro, a także zatrudnienie dodatkowo 450 pracowników. Inwestycje mają związek z planami zwiększenia  produkcji silnika dieslowskiego 1.3 SDE Multijet z obecnego - poziomu niespełna 700 tys. sztuk rocznie do 800 tys. sztukrocznie, a także jego przystosowaniem do wymogów normy ekologicznej Euro 5. Według zarządu, silnik ma być produkowany do 2015 roku.

    Prezes spółki dodał, że przyjęciom pracowników do Powertrain Polska musi towarzyszyć zatrudnienie nowych osób w 28 spółkach współpracujących z zakładem. Ich poziom oszacował na 150-200 osób.

    Liderka "Solidarności" twierdzi natomiast, że już przy nakładach rzędu 4 mln euro, spółka bez zmiany systemu pracy zwiększy zdolności produkcyjne do 800 tys. silników rocznie. Wiceszef "Solidarności" Rajmund Pollak przekonuje też, że wprowadzenie proponowanego przez dyrekcję systemu pracy spowoduje obniżenie jakości, gdyż pracownicy będą bardziej zmęczeni. "Nowy system absolutnie nie zapewni inwestycji. On pozwoli bez inwestycjiprodukować więcej silników" - powiedział.

    Fiat-GM Powertrain Polska jest spółką joint venture Fiat-General Motors. Firma zatrudnia obecnie ok. 1,35 tys. osób. Działa w bielskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W uruchomienie produkcji Fiat wspólnie z General Motors zainwestowały blisko 400 mln euro. Pierwsze silniki zjechały z taśmy pod koniec marca 2003 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane