Spółka już rozdysponowała na inwestycje magazynowe 50 mln EUR z pierwszego funduszu. Planuje wystartować z kolejnym.
Newport Logistics Fund pozyskuje kapitał od inwestorów z różnych zakątków świata i inwestuje go np. w magazyny i centra dystrybucyjne.
- Dziesięć miesięcy temu założyliśmy w Luksemburgu fundusz. Mimo obecnej sytuacji geopolitycznej w rekordowym czasie zebrał 50 mln EUR na inwestycje logistyczne w Europie. Inwestorzy funduszu pochodzą z różnych krajów europejskich oraz ze Stanów Zjednoczonych i Dubaju – mówi Szymon Ostrowski, dyrektor zarządzający Newport Logistics Fundu.

Magazyn w Polsce znalazł już najemcę
Newport Logistics Fund zbudował już magazyn w pobliżu Zgierza. Na 10ha w pierwszej fazie projektu powstał obiekt o powierzchni 6,3 tys. mkw, który wynajęła firma logistyczna DPD. Teraz fundusz przygotowuje się do realizacji drugiego etapu, który sfinansuje we współpracy z bankiem Santander. W sumie w podłódzkiej miejscowości będzie dysponował 33,5 tys. m kw. powierzchni magazynowej. Do dyspozycji najemców będą także obiekty biurowo-socjalne.
- Prowadzimy fundusz deweloperski, tzn. kupujemy tereny i projekty z gotowymi pozwoleniami na budowę. Finansujemy inwestycje i znajdujemy najemców dla zbudowanych przez nas obiektów, a następnie sprzedajemy je zagranicznym inwestorom instytucjonalnym – tłumaczy Szymon Ostrowski.
Luksemburski fundusz zainwestował pozyskane od inwestorów pieniądze, czyli właśnie 50 mln EUR, nie tylko w polskie, ale także zagraniczne projekty. W 2024 r. powstanie centrum dystrybucyjne w parku biznesowym Stichtsekant w Almere pod Amsterdamem. To obiekt o powierzchni 23,4 tys. m kw. Do lotniska Schiphol i portu w Amsterdamie można z niego dotrzeć w około 30 minut.
Kolejna inwestycja zostanie zrealizowana w zachodnim Londynie, w pobliżu lotniska Heathrow i skrzyżowania drogi nr 14 z autostradą M25. Newport Logistics Fund finansuje tam budowę obiektu o powierzchni 7,5 m kw., który będzie przeznaczony głównie dla firm realizujących dostawy na ostatniej mili.
Powierzenie kapitału funduszom alternatywnym, np. private equity, VC lub nieruchomościowym, wiąże się m.in. z koniecznością zaakceptowania przez inwestorów dłuższego horyzontu inwestycyjnego, przynajmniej kilkuletniego. W niepewnym otoczeniu makroekonomicznym i skomplikowanej sytuacji geopolitycznej w Europie Środkowej lokalni inwestorzy skłaniają się bardziej ku rozwiązaniom krótkoterminowym o niskim ryzyku. W tych okolicznościach fundraising, czyli pozyskiwanie finansowania od inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych przez fundusze alternatywne, jest nie lada wyzwaniem. Sukces na rynku fundraisingu dowodzi, że nawet na trudnym rynku inwestorzy są skłonni podjąć ryzyko, jeśli oferta dotyczy perspektywicznego sektora i zapewnia dywersyfikację. Ostatnio obserwujemy globalny trend tzw. demokratyzacji fundraisingu, czyli większego zaangażowania zamożnych inwestorów indywidualnych w fundusze alternatywne. Biorąc pod uwagę, że przeciętne zachodnie tzw. family offices przeznaczają na tego typu inwestycje ok. 15 proc. aktywów, jest duży potencjał dla ich rozwoju w regionie Europy Środkowej w dłuższym terminie.
Drugi fundusz będzie inwestować w Europie Zachodniej
Newport Logistics Fund pracuje nad uruchomieniem drugiego funduszu, który zgodnie z planem ma dysponować kapitałem w wysokości 100 mln EUR. Zostanie uruchomiony w kwietniu 2023, rok po starcie pierwszego.
- Celem jest realizacja kolejnych inwestycji w Europie Zachodniej – informuje Szymon Ostrowski.
Planowane są kolejne obiekty w Londynie i Brukseli, ale w grę wchodzi także lokowanie inwestycji np. w Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i we Francji.
- W Europie Zachodniej jest dużo magazynów zbudowanych przed wielu laty. Obiekty te często nie odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom dzisiejszych klientów, którzy szukają magazynów charakteryzujących się wysoką efektywnością energetyczną, przyjaznych środowisku, zapewniających dobre możliwości poruszania się i obsługi kontrahentów – wylicza Szymon Ostrowski.
Budowane przez fundusz magazyny mają tzw. certyfikaty BREEAM na poziomie Excellent z oceną EPC A, gwarantujący, że są energooszczędne i przyjazne środowisku. Na tego typu obiekty jest w Europie coraz większy popyt z uwagi na ESG. Newport Logistics Fund nie boi się także inwestycji w modelu brownfield. Na przykład planowany w Londynie obiekt powstanie po rozebraniu starych magazynów, które nie spełniały wymogów stawianych obecnie przez najemców.
Szymon Ostrowski został dyrektorem zarządzającym Newport Logistics Fundu w 2021 r. Wcześniej pracował m.in. w banku inwestycyjnym Haitong oraz w funduszu private equity SINO-CEEF, gdzie odpowiadał m.in. za poszukiwanie transakcji inwestycyjnych oraz relacje z rządami krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Podpis: Katarzyna Kapczyńska