Nie ma alternatywy dla digitalizacji leasingu

AM
opublikowano: 25-10-2018, 22:00

Dobra koniunktura w branży leasingowej trwa od wielu lat. Digitalizacja, która ją czeka, dodatkowo ją wzmocni

Leasing jest dziś w Polsce głównym źródłem finansowania inwestycji małych i średnich firm — wynika z badań opublikowanych przez Komisję Europejską. Znajdują one potwierdzenie w wynikach polskiej branży leasingowej. W latach 2013-17 wzrastała ona rocznie średnio o 16,8 proc. Tegoroczna dynamika wzrostu (po III kw.) wynosi aż 18,7 proc., co oznacza, że wzrostowy trend zostanie utrzymany.

Anna Konieczna-Garbacz, projekt manager i business expert w firmie
SI-Consulting, zwraca uwagę, że wykorzystanie nowoczesnych technologii daje
firmom leasingowym szansę na optymalizację każdej z faz leasingu.
Zobacz więcej

CYFROWY ROZWÓJ:

Anna Konieczna-Garbacz, projekt manager i business expert w firmie SI-Consulting, zwraca uwagę, że wykorzystanie nowoczesnych technologii daje firmom leasingowym szansę na optymalizację każdej z faz leasingu. Fot. ARC

Digitalizacja priorytetem

— Transformacja cyfrowa to nie jest przejściowa moda. Branża leasingowa wchodzi w tę zmianę, by dzięki niej wyjść naprzeciw technologicznym oczekiwaniom swoich klientów. Tym bardziej, że wśród nich w szybkim tempie przybywa ludzi nastawionych na dokonywanie transakcji w sposób zdalny, za pomocą przenośnego komputera czy nawet smartfona — mówi Anna Marciniak-Kasza, dyrektor departamentu produktów w Idea Getin Leasing.

Z myślą o sprostaniu wyzwaniom, które stoją przed firmami leasingowymi, ZPL opracował strategię działania na lata 2018-20. W pierwszej kolejności Związek stawia właśnie na digitalizację procesu leasingowego i projekty badawcze. Z drugiej strony, dotychczasowe doświadczenia firm leasingowych z cyfryzacją są pozytywne. Digitalizacja przekłada się na obniżenie kosztów transakcji i jednoczesne przyspieszenie procesu leasingowego. Przykładem takiego rozwiązania jest wdrożona w Idea Getin Leasing aplikacja EVOLite, dzięki której dostawcy np. środków transportu ciężkiego mają możliwość zaofertowania swoich klientów on-line (w zakresie możliwości finansowania IGL), mogą uzyskać decyzję w oparciu o automat decyzyjny i przygotować kompletną umowę 24 h na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

— W przypadku samochodów osobowych, klienci Idea Getin Leasing mogą otrzymać decyzję o finansowaniu w możliwie najkrótszym czasie, czyli nawet kilku minut. Aktualnie w ten sposób jest realizowana już co druga transakcja finansowania pojazdów — mówi Anna Marciniak-Kasza.

— Transformacja cyfrowa w branży leasingowej to korzyść sama w sobie i to dla wszystkich stron tego procesu. Firmy leasingowe stają obecnie przed olbrzymią szansą na optymalizację własnych procesów, dzięki możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w każdej z faz procesu leasingu: począwszy od identyfikacji tożsamości stron umowy, poprzez podpisanie umowy w sposób bezpieczny i bez wad prawnych, a skończywszy na poszczególnych etapach jej realizacji — twierdzi Anna Konieczna-Garbacz, projekt manager w firmie informatycznej SI-Consulting.

Dostępne na rynku narzędzia, oferowane przez różnych dostawców technologicznych, umożliwiają szybką parametryzację produktów leasingowych. Z ich pomocą można nawet udostępniać zainteresowanym ofertę leasingową konfigurator produktu, działający zgodnie z ustaloną strategią produktową.

— Takie możliwości to olbrzymia wartość dodana dla firmy leasingowej, która na wdrożenie informatyczne produktu poświęca często długie miesiące — podkreśla Anna Konieczna-Garbacz.

Formalne i mentalne

W pierwszej kolejności na digitalizację czeka proces zawierania i realizowania umowy leasingu bez jakiegokolwiek, bezpośredniego lub pośredniego kontaktu z przedstawicielem firmy finansującej.

— Wszystko będzie odbywało się w kanałach cyfrowych przez aplikacje mobilne, strony internetowe banków lub firm dystrybuujących aktywa inwestycyjne, bądź na wyspecjalizowanych platformach multiproduktowych. Zainteresowani będą oczekiwali działania w czasie rzeczywistym (scoring), jak również spersonalizowanych ofert — przewiduje Anna Konieczna-Garbacz.

Firmy leasingowe, które chcą przenieść proces zawierania umów i potem ich obsługi do świata wirtualnego, mogą już dziś wybierać wśród wielu narzędzi, które pomogą im osiągnąć ten cel. Dostępne na rynku rozwiązania informatyczne, nie tylko w zakresie e-commerce, umożliwią im szybkie profilowanie klientów, np. pod kątem ich potencjalnego zainteresowania inwestycjami w przyszłości. Te informacje z kolei staną się podstawą do przygotowania oferty, która zaspokoi ich potrzeby w najdogodniejszym miejscu i najbardziej oczekiwanym dla nich czasie.

— Matematyka finansowa rozwiązań branżowych pozwala na budowę kalkulacji cen rzeczywistych z uwzględnieniem dostępności, ryzyka transakcji i potencjału nabywcy. Natomiast głównym wyzwaniem dla firm planujących technologiczny skok będą bariery formalne — obowiązujące przepisy wymagają m in. zawierania umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Sporo trudności może też wyniknąć z barier natury mentalnej, np. z oporu przed nawiązaniem współpracy z firmami konkurencyjnymi — zauważa ekspertka SI-Consulting.

Inicjacja zmiany

Formalno–prawne ograniczenia procedury leasingowej przyczyniły się do skostnienia procesowania umowy leasingowej. Dlatego powodzenie projektu transformacji cyfrowej w firmie leasingowej w dużej mierze zależy od zdolności do współdziałania.

— W środowisku firmy konieczna jest stała interakcja między działem IT, jako źródłem wiedzy o sposobie realizacji zmian i możliwościach ich podjęcia, a zarządem. Ten ostatni musi dostrzegać potrzebę zmiany, mieć determinację do jej przeprowadzenia i pomagać ją wdrażać — dodaje Anna Konieczna-Garbacz z SI- Consulting.

Istotne impulsy do przeprowadzenia cyfryzacji, jak w każdej branży, tak i w leasingu, pochodzą z rynku w postaci doświadczeń podmiotów konkurencyjnych, czy rekomendacji ekspertów.

— Leasing musi być „smart”. Świadomość ta jednak z dużym oporem przekłada się na realizację zadań zbliżających firmy do takiego modelu. Działy IT, z którymi współpracuję widzą potrzeby, poznają produkty, znają nowe technologie, ale mimo to zmiany w biznesie zachodzą wolno. Jestem jednak przekonana, że najbliższe lata będą w tej branży przebiegać pod znakiem transformacji cyfrowej — dodaje Anna Konieczna-Garbacz.

Impuls z dyrektywy

Przepisy drugiej dyrektywy o usługach płatniczych, oznaczanej skrótem PSD2, powinny skłaniać firmy leasingowe do potraktowania potrzeby digitalizacji jako pilnej. Unijna dyrektywa, która obowiązuje w Polsce od początku 2018 r., dała bowiem zielone światło dla cyfryzacji podstawowych usług płatniczych.

— Regulacja ta otwiera drzwi do automatyzacji i digitalizacji elementów procesów związanych z obsługą płatniczą. Jest ona zachętą i szansą dla branży leasingowej — ocenia Anna Konieczna-Garbacz.

ZPL dostrzega w przepisach PSD2 zarówno nowe możliwości dla branży leasingowej, jak i źródło nieuchronnego zaostrzenia konkurencji. Zdaniem Marcina Balickiego, wiceprzewodniczącego Komitetu Wykonawczego ZPL, w perspektywie od 3 do 5 lat może dojść do „uberyzacji” branży leasingowej. Na czym miałaby polegać taka ewolucja leasingu?

Dyrektywa PSD2 powoduje, że na rynku powstaje miejsce dla nowych graczy, którzy tym się będą różnić od dotychczasowych, że technologia będzie w ich działalności bezwzględnie dominować. Zdaniem Marcina Balickiego nie jest trudno wyobrazić sobie, że zbudują własne bazy klientów i będą im oferować dostęp do rachunków bankowych. Z czasem ich klienci staną się masą krytyczną, a wtedy zaoferują im również usługi towarzyszące, np. leasing. Gdy klienci zaczną kupować produkty leasingowe w aplikacji, wtedy leasing stanie się usługą anonimową, co będzie dla branży sporym wyzwaniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AM

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Nie ma alternatywy dla digitalizacji leasingu