Nie ma lotniska i autostrady, ale jest pomysł: specjalizacja

Bartosz Dyląg
opublikowano: 12-12-2007, 00:00

W 2007 r. udało im się powiększyć powierzchnię wynajmowaną o ponad 40 proc. Konkurencja w tym czasie odnotowała wzrosty kilkuprocentowe.

Spółka Targi Kielce, nasza Gazela Biznesu, to wicelider imprez wystawienniczych w Polsce

W 2007 r. udało im się powiększyć powierzchnię wynajmowaną o ponad 40 proc. Konkurencja w tym czasie odnotowała wzrosty kilkuprocentowe.

Historia Targów Kielce rozpoczęła się w 1993 r. Robert Rzepka, ówczesny prezydent Kielc, odwiedzał centrum wystawiennicze w 50-tysięcznym Herning, które w branży targowej jest wiceliderem w Danii. Dlaczego nie u nas — pomyślał? Pomysł wsparł Józef Płoskonka, wojewoda kielecki i na terenie starych magazynów Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Handlu Wewnętrznego założono spółkę.

Przełom nastąpił w roku 1997, kiedy w gronie akcjonariuszy pojawił się potężny inwestor — kielecki Exbud. Targi Kielce otrzymały wsparcie biznesowe oraz kapitał na rozwój. Po czterech latach Exbud sprzedał swoje udziały Międzynarodowym Targom Poznańskim (MTP). Nie wypada pominąć także daty 3 stycznia 2007 r., kiedy Kielce odkupiły udziały od MTP. Dziś miasto jest jedynym dużym udziałowcem targów, trzej pozostali posiadają udziały poniżej 1 proc. Warto tu odnotować, że w ogóle w Europie większość targów należy do samorządów terytorialnych i branżowych.

— Tak to z kopciuszka staliśmy się wiceliderem i cały czas zmniejszamy przewagę Targów Poznańskich. Robimy to wszystko w mieście bez lotniska i autostrady — podkreśla Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.

Ważna specjalizacja

Zdaniem prezesa, strzałem w dziesiątkę była decyzja, by nie silić się na organizację targów wielobranżowych, ale postawić na imprezy specjalistyczne. A dlaczego nie targi konsumenckie? Odpowiedź jest prosta — Kielecczyzna nie jest regionem najbogatszym, a jej stolica to miasto średniej wielkości.

A najważniejsze imprezy w portfolio Targów Kielce?

— Pierwszym dużym sukcesem był Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, targi zbrojeniowe zorganizowane 15 lat temu. Napisały o nas wówczas największe dzienniki za granicą, m.in. „Financial Times”. Zaistnieliśmy w wielkim świecie i odtąd było nam znacznie łatwiej — wspomina Andrzej Mochoń.

Ważną imprezą są też targi tworzyw sztucznych Plastpol. Dziś to numer jeden w Polsce, w 2006 r. mieli największą w branży liczbę wystawców zagranicznych. Targi Autostrada — Polska na temat budownictwa drogowego, to impreza o znaczeniu europejskim, targi metalowe oraz rolnicze Agrotech są dziś większe niż słynna poznańska Polagra. Wszystkie należą w swoich branżach do targowej pierwszej trójki w Europie, w Kielcach mówi się o nich, że to „lokomotywy spółki”.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Okazało się, że branże, na które postawiliśmy, po wejściu do Unii Europejskiej rozwijają się bardzo dynamicznie. W ślad za nimi rozwijały się nasze targi organizowane z myślą o nich — podkreśla prezes Targów Kielce Andrzej Mochoń.

Co jeszcze zdecydowało o sukcesie? W opinii prezesa ważne dla firmy było to, że nie mieli balastu własności państwowej. Pomogła też dobra współpraca z władzami miasta i regionu, niezależnie od ich politycznej barwy.

Były oczywiście także potknięcia. Za takie należy uznać targi gier komputerowych w 2002 r. Przyszło na nie dużo ludzi, ale okazały się klapą finansową, dlatego skończyło się na jednej edycji.

Dalej do przodu

Targi Kielce w latach 2007-13 planują inwestycje na kwotę ponad 160 mln zł. Część środków wyłoży Unia Europejska. Za dwa lata stanie siódma hala, która połączy dwa istniejące kompleksy targowe. Jej powierzchnia to 6 tys. mkw., wysokość 15 m, do tego antresole i zaplecze konferencyjne.

— Takie zaplecze jest teraz niezbędne, przy okazji targów organizuje się seminaria i konferencje. Taki trend można zauważyć na całym świecie — mówi Andrzej Mochoń.

W 2013 r. Targi Kielce będą dysponować 50 tys. mkw., co da im pod tym względem pozycję niekwestionowanego wicelidera (MTP mają 110 tys. mkw. powierzchni wystawienniczej). Średnia europejska to 30 tys. mkw. W kolejnych latach powstanie też centrum kongresowe na tysiąc miejsc. Miasto Kielce wybuduje nową drogę dojazdową i parking wielopoziomowy.

Co roku Targi Kielce dokładają nowe imprezy. W 2005 r. organizowały 29 targów, w 2007 r. — już 38.

— W przyszłym roku po raz pierwszy zorganizujemy targi maszyn dla przemysłu szklarskiego, targi obrabiarek, pneumatyki, a także techniki pożarniczej — mówi o planach prezes spółki.

Bartosz Dyląg

b.dylag@pb.pl % 022-333-98-17

5

tys. Tylu wystawców zaprezentowało się na targach organizowanych przez Targi Kielce w 2007 r.

190

tys. Tylu zwiedzających odwiedziło ich stoiska.

Powierzchnia targowa wynajmowana przez Targi Kielce (tys. mkw.)

1995 7,6

1996 17,1

1997 35,0

1998 46,4

1999 45,6

2000 51,3

2001 50,5

2002 45,8

2003 59,8

2004 67,9

2005 85,1

2006 95,2

2007 135,4

Powierzchnia targowa wybranych targów europejskich (w tys. mkw. — 2005 r.)

Targi w Weronie 450

Valetrhy Brno 340

Targi Lipskie 240

Hungexpo Budapeszt 185

Targi Kielce 85

INCHEBA Praga 80

INCHEBA Bratysława 75

EuroIndex Kijów 25

Źródło: Targi Kielce

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Dyląg

Polecane