Nie masz być samodzielnym pracownikem, tylko wiedzieć, co powinieneś zrobić

DCZ
16-02-2007, 00:00

Pracodawcy i ich podwładni różnie widzą cechy idealnego pracownika.

Pracodawcy i ich podwładni różnie widzą cechy idealnego pracownika.

Jak wynika z badania TNS OBOP i Fundacji Obserwatorium Zarządzania „Postawy pracownicze”, pracownicy jako najważniejsze kryteria oceny pracodawcy wskazali kolejno: warunki zatrudnienia (rodzaj umowy, czas pracy itp.), dobre relacje w zespole i dobre relacje z przełożonym. Dopiero na kolejnym miejscu znalazł się system wynagrodzeń, a na samym końcu możliwość rozwoju, awansu i szkolenia. Z kolei pracodawcy, zapytani, co wpływa na pożądane postawy pracownicze, wymienili: warunki zatrudnienia, ogólne warunki pracy i relacje w zespole. Nie jest dla nich, niestety, istotne inwestowanie w ludzi — system szkoleń znalazł się na odległym miejscu, podobnie jak jasne kryteria ocen pracowniczych.

Jednym z celów badania było także uzyskanie charakterystyki idealnego pracownika. Pracownicy wskazywali przede wszystkim na odpowiedzialność i zaangażowanie. To samo wymienili pracodawcy, ale dla nich ważne jest też dotrzymywanie zobowiązań, komunikatywność i chęć współpracy.

— Zwraca uwagę niska ocena zarówno przez pracodawców, jak i pracowników wartości takich cech, jak innowacyjność i kreatywność, które powszechnie są uznawane za bardzo cenne, bo są czynnikami uzyskania przewagi konkurencyjnej — mówi prof. Stanisława Borkowska z Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.

Dodaje, że polscy pracodawcy wciąż postrzegają pracownika jako homo economicus.

— Ma wiedzieć przede wszystkim, co i jak robić. Nie wymaga się od niego samodzielności czy decyzyjności. Tymczasem dla pracowników bardzo ważny jest tak zwany duch współpracy. Chcą samodzielnie podejmować decyzje i być traktowani przez szefów jak partnerzy — dodaje prof. Borkowska.

Zwraca uwagę także różnica w znaczeniu dotrzymywania zobowiązań — szczególnie istotnego dla pracodawców, a mało ważnego dla pracowników.

— Polskie firmy niewystarczająco wykorzystują możliwości wspierania pożądanych postaw, a szkoda. Badania wskazują znaczną dodatnią korelację między takimi postawami jak na przykład zaangażowanie, a wyniki zyskowności przedsiębiorstw — mówi Katarzyna Lorenc, członek kapitu- ły projektu Postawy Pracownicze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Nie masz być samodzielnym pracownikem, tylko wiedzieć, co powinieneś zrobić