Nie możesz ceną, walcz logistyką

Marcin Bołtryk
21-03-2013, 00:00

Cztery pytania do... Wojciecha Węcławka

...WOJCIECHA WĘCŁAWKA, dyrektora oddziału Autover w Sait-Gobain Sekurit HanGlas Polska

1 Czy rynek części zamiennych odczuwa spowolnienie?

A kto nie odczuwa? Miniony rok charakteryzował się mniejszym popytem na części zamienne. Wynikało to z reakcji użytkowników aut na rosnące ceny paliw. Podwyżki te przełożyły się na ograniczenie użytkowania aut. Dodatkowo na oszczędnościowe decyzje konsumentów wpłynęły informacje o pogłębiającym się kryzysie w strefie euro. A jedną z konsekwencji zaciskania pasa jest odwlekanie profilaktycznych wymian części w samochodach. Co ciekawe, dzieje się tak również w przypadku szyb samochodowych. Straszenie kryzysem czy spowolnieniem powoduje, że użytkownicy jeżdżą z uszkodzonymi szybami, a na ewentualną wymianę decydują się nie dla wyeliminowania potencjalnego ryzyka, tylko ze względu na zbliżający się termin przeglądu technicznego.

2. Na rynku są przecież szyby tanie. Może nie trzeba od razu decydować się na „markowy” produkt.

Myślę, że problem leży gdzie indziej. Wielu właścicieli samochodów w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak ważnym elementem konstrukcyjnym auta jest właśnie z tego, szyba. Usztywnia karoserię, co ma szczególnie znaczenie podczas ewentualnej kolizji. A jeśli chodzi o tzw. produkty budżetowe. Rzeczywiście przy wyborze szyby samochodowej w Polsce najważniejszym kryterium jest cena, później dostępność, a na końcu jakość. Takie ułożenie tej „piramidy potrzeb” może niestety prowadzić do wyboru podzespołów, które nie spełniają swoich funkcji. Dobór odpowiedniego produktu i wiarygodnego dostawcy szczególne zyskuje na znaczeniu wraz ze wzrostem skomplikowania podzespołów. Najbardziej zaufanymi dostawcami części zamiennych są firmy posiadające certyfikaty producentów samochodów (pierwszy montaż).

3 Cena, dostępność i jakość – to najważniejsze czynniki decydujące o wyborze. Skoro renomowani dostawcy nie mogą walczyć ceną, jakiego oręża używają?

Odpowiednich rozwiązań dystrybucyjnych. Kluczowym elementem w dystrybucji jest dostępność produktu w warsztacie. Jest to w głównej mierze spowodowane zamówieniami pod konkretne zlecenia, gdyż firmy nie angażują swoich środków w tworzenie zapasów. Takie zachowanie sprzyja rozwojowi dużych dystrybutorów części zamiennych, jak np. Inter Cars czy AD, które mają wiele oddziałów, szeroki asortyment, a co za tym idzie — są bliżej klienta.

My, jako największy producent szyb samochodowych w Europie, dostosowaliśmy swoją logistykę do potrzeb rynku i dostarczamy na swój koszt pojedynczą szybę klientowi w każdym miejscu w Polsce do 24 godzin. I myślę, że to jest odpowiedni kierunek nie tylko w segmencie szyb samochodowych. Wydaje mi się, że również inni producenci części zamiennych zmuszeni będą współpracować z dużymi dystrybutorami, gdyż zapewni im to szybki dostęp do klienta. Mówiąc o kierunkach rozwoju, należy również wspomnieć o rozwiązaniu logistycznym, które jest stosowane u naszych zachodnich sąsiadów – są to nocne dostawy.

Każdy warsztat ma w swojej siedzibie zamykaną skrytkę, w której kierowca firmy dystrybucyjnej pozostawia w nocy towar. Pozwala to zaoszczędzić czas, a zarazem podnieść jakość usługi poprzez skrócenie terminu naprawy. Inny pomysł to współpraca między dystrybutorem, warsztatem a stacją benzynową. Dystrybutor dostarczałby towar w nocy do stacji paliw, a pracownik warsztatu mógłby odebrać towar o dowolnej godzinie, ponieważ stacje paliw są w większości czynne 24 godziny na dobę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nie możesz ceną, walcz logistyką