Nie wszystkie branże skorzystają

Monika Niewinowska
05-07-2004, 00:00

Jednym z efektów dostosowania się Polski do wymogów unijnych jest wyłączenie pewnych branż z możliwości uzyskania dotacji.

Phare 2002 jest realizowane w czasie, kiedy Polska należy już do Unii Europejskiej, dlatego warunki udzielanej pomocy musiały zostać dostosowane do wymogów UE.

Nie ten program

Pewna grupa przedsiębiorstw nie będzie mogła korzystać z żadnego z programów Phare 2002. Lista tych wykluczeń zawiera dziewięć pozycji. Większość stanowią branże, w których małe i średnie firmy w ogóle nie występują — górnictwo, hutnictwo czy producenci włókien syntetycznych. Pozostałe wykluczenia dotyczą firm mogących korzystać z innych programów pomocowych. Rolnicy będą mieli do dyspozycji Program Restrukturyzacji i Modernizacji Sektora Żywnościowego i Rozwoju Obszarów Wiejskich a rybacy znajdą wsparcie w programie Rybołówstwo i Przetwórstwo Ryb. Niejasna pozostaje interpretacja zwrotu pierwsze przetworzenie w branży spożywczej. Czy piekarz to pierwsze przetworzenie, czy też drugie, bo pierwszy był młynarz?

— Grupa specjalistów pracuje jeszcze nad opracowaniem jednoznacznej interpretacji tych zapisów. Prace trwają rzeczywiście dość długo, prosimy jednak o wyrozumiałość. Konieczne jest tutaj porównanie zakresu podmiotów objętych różnymi programami, tak, aby pomyłkowo nie wykluczyć jakiejś branży ze wszystkich programów wsparcia — uspokaja Izabela Wójtowicz z PARP.

Transport w niełasce

W poprzednich edycjach Phare jedną z branż najchętniej korzystających ze wsparcia były firmy transportowe. Tym razem nie będą one mogły otrzymać dotacji na samochody, przyczepy, ani inne urządzenia mieszczące się w grupie 7 Klasyfikacji Środków Trwałych. Zakaz ten będzie też obowiązywał w programie operacyjnym Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, finansowanym z funduszy strukturalnych.

— Dotacje udzielane przez PARP zostały przygotowane zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej. Mówi ono, że firmy których główną działalnością jest transport nie mogą otrzymać dotacji na środki transportu — tłumaczy Iza Wójtowicz z PARP.

Nie oznacza to, że przedsiębiorstwa transportowe nie otrzymają żadnych dotacji inwestycyjnych. Mogą się ubiegać o środki na wyposażenie biura, komputery, itp., a w niedalekiej przyszłości fundusze strukturalne pozwolą im również na dofinansowanie budowy i rozbudowy budynków.

— Inny przepis unijny zakazuje firmom transportowym korzystania z dwóch dotacji doradczych Phare 2002: Wstęp do jakości oraz Dostęp do usług innowacyjnych, a także z dotacji inwestycyjnych w programie Bezpieczeństwo i Higiena Pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw – dodaje Izabela Wójtowicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Niewinowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Fundusze unijne / Nie wszystkie branże skorzystają